Statistika katalogů

analýza přístupů na tuto doménu z vyhledávačů na jaře 2002

Metodika

Statistiku jsem si udělal z logů, které zachycují požadované URL a referera. (Děkuju Radimu Markovi za nastavení logování.) Analyzoval jsem logy stránek dusan.pc-slany.cz/* za 8 dní (od 13. do 20. dubna 2002). Je to vcelku krátký čas, ale zatím nemám logy z delší doby.

Log soubor obsahuje záznamy o každém přístupu na stránky spolu s refererem, což je adresa stránky, ze které uživatel přišel. Sleduji tedy, odkud přicházejí na mé stránky uživatelé.

To důležité

Cílem analýzy je zjistit, nakolik je efektivní zadávat odkazy do katalogů. Nechci zjistit návštěvnost katalogů, ale jejich "úspěšnost". Nezajímá mě, kolika lidem se můj odkaz v katalogu zobrazí, ale kolik si na něj klikne. Lepšího výsledku dosáhnou:

Spočítal jsem přístupy z katalogů jak z hledání, tak přímým klikem ze sekcí (dá se to rozlišit podle adresy). Kontingenční tabulkou v Excelu jsem si setřídil údaje a vydělil je počtem odkazů. Jako počet odkazů v katalogu beru ten odkaz, který byl za osm dnů alespoň jednou kliknut (tím mírně zvýhodňuji méně frekventované katalogy). Nakonec jsem to vydělil osmi (abych dostal údaje za den a ne za osm dnů).

Katalogy

V tabulce mám tři nejfrekventovanější české portály plus Redbox. Sledovány jsou pouze kliky z katalogu, nikoliv z fulltextových vyhledávání.

kliknutí z katalogu kliknutí z hledání v katalogu počet sledovaných odkazů v systému úspěšnost jednoho odkazu za den
Atlas 65 66 14 1,16
Centrum 20 75 16 0,74
Seznam 477 1041 22 8,63
Redbox

0

9 5 0,23

Rozbor výsledků

Zatímco na jeden můj odkaz v Seznamu si za den klikne kolem osmi lidí, u Atlasu a Centra jde o kliknutí jedno. Výsledky, ačkoli jsou zatíženy velkou statistickou chybou, jednoznačně ukazují, že nejefektivnější je zařazování odkazů do Seznamu.

Ještě musím zmínit, že ve sledovaném období nebyly v Seznamu zařazeny dvě z mých nejúspěšnějších stránek (hlavní stránka Jak psát web a přehled CSS), protože je administrátoři nějakou záhadou při změně vyřadili s odůvodněním, že tam těch stránek už mám moc.

Redbox je zmíněn spíše jako příklad malého vyhledávače, kterých je víc (Tiscali, Quick, Volny), ale připadalo mi nezajímavé je sledovat, protože oproti silné trojce dosahují řádově menší úspěšnosti.

Výsledné doporučení

Přidávejte odkazy hlavně do Seznamu.

Fulltexty

Tady je to jednoduché. Prostě sleduji, ze kterých fulltextů na moje stránky chodí kolik lidí. Opět se ve výsledku násobí kvalita hledání a návštěvnost. Celkový množství teoreticky klikatelných stránek je cca 600, ale těch hlavních, na které lidé klikají, mám asi tak 30.

Fulltextový vyhledávač kliknutí za 8 dní na cca 30 důležitých stránek přibližná pravděpodobnost kliknutí za den na důležitou stránku
Altavista 34 0,14
Google 301 1,23
Msn 16 0,07
Alltheweb 2 0,01
Archon.cz 7 0,03
Megatext 5 0,02
Quick (Megatext) 21 0,09
Atlas (nezjištěno) ?  
Webfast 15 0,06
Centrum (Webfast) 34 0,14
Seznam (Empyreum) 0 0,00
Redbox (Empyreum) 0 0,00

Jednoznačně dominuje Google, což je logické, protože je jednak dobrý a jednak už ho používá hodně lidí. Ze zahraničních vyhledávačů stojí za zmínku už jen Altavista.

Na poli domácích vyhledávačů panuje silná trojka Webfast (využívá Centrum), Megatext (používá jej Quick) a Empyreum (mj. Seznam). (V tuto chvíli nevím, co používá Atlas.) Za nejlepší bývá považován Webfast, což se projevilo i v mé analýze. Empyreum, které má kvalitní algoritmus, má zatím malý index. To se projevuje mimo jiné tím, že naprosto ignoruje moje stránky. Proto doporučuji brát s rezervou tvrzení týmu Empyrea, že mají největší index českých stránek. Je to blbost.

Seznam nedávno začal používat Empyrem a stáhl svůj původní fulltext Kompas.

Doporučení:

Dělejte stránky tak, aby na ně mohl Google. Ale pokud jsou stránky textově chudé, je lepší zaměřit se na registraci do méně důležitých katalogů.

Vizte též: Katalogy, Vyhledávací roboti

 

Tento článek je trochu zastaralý. K dispozici mám i novější statistiky, ale výsledky vycházejí velmi podobně.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.