Nedodané podklady

Firmy, které se zabývají tvorbou webů pro zákazníky, by si velmi pomohly, kdyby klientům nabízely také zpracování textů stránek. Myslím si to na základě zkušeností z mého okolí.

Stavba nových stránek pro malou nebo střední firmu se v osmdesáti procentech případů zasekne na tom, že klient měl dodat "podklady". Jinými slovy texty stránek. Firma zajišťující návrh webu zpravidla připravuje hosting, vzhled, programování a kódování stránek. Aby napsali texty, to je ani nenapadne, to přece dělá klient, ten zná svůj obor. A pak to na to projekt dojede, protože klient texty nedodá. Neumí je napsat.

V reklamním oboru se pracovníkovi, který píše texty pro klienty, říká copywriter. Je to vysoce kreativní práce. Je potřeba na to mít specialistu, jednak aby to fakt stálo zato, ale také protože zadavatelé reklamy obvykle bývají takové lamy, že se jim ani neshodne podmět s přísudkem, natož aby psali poutavý text. V oboru výstavby webu bych tu profesi asi nenazýval copywriter, ale textař (jde přece o psaní textu). Každopádně takových profesionálních webových textařů je moc málo, u nás možná žádný. V oblasti nízkorozpočtových projektů na ně nejsou prachy a ve velkých firmách se schopní stylisté musejí zabývat spoustou jiných věcí (např. komunikací s klienty). Nějaký text přece umí sesmolit každý, tak na co se tím zabývat?

Pak to podle toho vypadá. Je až k neuvěření, jak málo se weby (zejména ty velké) věnují svému trvalému obsahu. Na psaní aktualit a článků, to je užije. Ale že nemají týdny, měsíce a roky například popsané produkty nebo služby, nad tím se krčí rameny. Až na to někdy bude čas... a nebude lepší to celé raději překopat?

Mimochodem -- většina projektů vyhnije po programové stránce dříve, než si někdo sedne na to, aby dopsal trvalé texty. Jak aplikace postupně hnije, tak mají všichni plnou hubu redesignu. Už se jim ta žlutá okoukala. Nenapadle je, že je mnohem víc potřeba redesign informační.

Dal jsem si tu práci a proklikal jsem jedenáct webových prezentací s nabídkou webdesignérských služeb. Většinou se tam píše, že s nejmodernějšími a dynamickými technologiemi zaručujícími bla bla bla, Internet je výzva a tak. Že by klientům poskytovali textové služby, to jsem nenašel nikde. Občas zajišťují překlady. Jediné, co jsem našel, byla zmínka u Plaváčka:

Samozřejmostí je odborná pomoc a konzultace týkající se obsahové a stylistické stránky webu.

Psaní pro web má svá břitká specifika, to víte, moji milí čtenáři, velmi dobře. Nemůže to dělat každý Franta tak, aby to dopadlo úspěšně. Firmy, které začnou do webových týmů nabírat textaře, získají velkou výhodu před konkurencí.

Aktualizace a reakce:

Na proklikávaném webu Webface jsem přehlédl stránku Vytvoření webového projektu s Odstavcem textový obsah stránek. Opravdu se tím zabývají.

Souvislosti a ohlasy: Magambi bloguje spot Weby bez obsahu: hlavní problém je v ceně.

Marek Prokop mě upozornil, že i jeho firma poskytuje textování webů.

 

Publikováno 8. dubna 2004

Tento článek je původně z weblogu

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.