Tag | Význam | Párový | Výskyt |
---|---|---|---|
a | odkaz, hyperlink, záložka | ano | kdekoliv kromě <a> |
Odkaz (z angl.anchor).
Vše, co je mezi značkami <a> a </a> bude sloužit jako odkaz (tzn. bude klikatelné).
Např.
<a href="index.html">Hlavní stránka</a>
se zobrazí jako klikatelný nápis Hlavní stránka.
Uvnitř elementu se může objevit skoro cokoliv (např. obrázek, který tak bude celý sloužit jako odkaz). Uvnitř odkazu nesmí být
Atribut | Význam | Hodnota |
---|---|---|
href | cíl odkazu | URL |
name | jméno záložky | libovolné jméno |
target | cílový rám | jméno rámu |
rel | druh odkazu | několik vyjmenovaných hodnot |
hreflang | jazyk cíle | kód jazyka |
ping | měření prokliků | sledovací adresa |
download | vynucení stahování | hezké jméno staženého souboru |
Nejdůležitější atribut, cíl odkazu. Zjednodušeně pojato tato hodnota říká, jaká stránka se objeví po kliknutí. Href se zapisuje jako URL.
Příklad:
<a href="http://www.seznam.cz">Portál Seznam</a>
Jméno záložky. Tag <a> může sloužit kromě odkazu i jako záložka. Záložka je dobrá k tomu, že definuje místo v dokumentu, na které může mířit odkaz (jiný tag a s href="#jmenoZalozky"). Po kliknutí na takový odkaz se stránka odroluje na pozici záložky.
Tag <a> definující záložku neobsahuje atribut href, ale name. Obsah tagu <a name=něco> může být prázdný.
Příklad:
<a name=priklad></a> Text příkladu
<a href="#priklad">Po kliknutí na tento odkaz odroluje stránka na
záložku příkladu.</a>
Více o záložkách.
Cílové okno, iframe, nebo rám, ve kterém se obsah zobrazí. Pokud se ve stránkách používají rámy, má každý z nich jméno. Jméno rámu je obsaženo v atributu name v tagu <frame> (případně iframe).
Příklad:
<a href="index.html" target="okenko">hlavní stránka</a>,
se otevře v rámu nebo okně "okenko".
Kromě jmen existujících rámů se jako hodnota atributu target mohou použít speciální jména virtuálních rámů:
target= | Kde se to otevře |
---|---|
_blank | nové okno nebo nový tab |
_top | nejvyšší okno hierarchie rámů |
_parent | nadřazený rám |
_self | tentýž rám |
Příklad:
<a href="http://dusan.pc-slany.cz" target="_blank">Yuhůova
stránka</a>, která se otevře v novém okně.
Pokud se v atributu target objeví jméno neexistujícího okna nebo rámu, otevře se nové okno. Je to velmi podobné hodnotě _blank s tím rozdílem, že nové okno (nebo tab) si svoje jméno podrží, takže případné další podobné odkazy se budou zobrazovat v tomto novém okně (nebo tabu).
Otevírání odkazů v rámech lze ovlivnit také tagem <base> v hlavičce stránky, jehož atribut target nastaví cíl pro všechny odkazy, kterým nebude cíl předefinován přímo v odkazu.
Atribut rel je ve specifikaci dlouho, ale téměř se nepoužívá (spíše u tagu <link>). Teorie říká, že existující hodnoty jsou copyright, alternate, stylesheet, start, next, prev, contents, index, glossary, chapter, section, subsection, appendix, help a bookmark a v praxi jsou u tagu <a> všechny totálně k ničemu.
Počátkem roku 2005 Google doporučil používat novou (nestandardní) hodnotu rel="nofollow" (= angl. "nesledovat") ve všech odkazech, u kterých nechcete, aby byly Googlem brány v úvahu.
Příklad:
<a href="http://example.com" rel="nofollow">odkaz, který nebude
sledován</a>
Jak přesně to funguje, se zatím neví. Google to udělal kvůli tomu, aby se daly zablokovat odkazy spammerů z diskusí. Postupně se přidávají další vyhledávače, takže počátkem roku 2008, kdy tento text aktualizuji, ignorují takový odkaz všechny důležité vyhledávače včetně Yahoo, Bingu a Seznamu.
Označení jazyka stránky, na kterou odkaz ukazuje. Např hreflang="en" znamená, že odkaz míří na anglicky psanou stránku. Neznám žádné rozumné použití a pochybuji, že si tohoto atributu všímají vyhledávače. Další kódy jazyka jsou např. cs, (nikoli cz)de, sk, fr apod.
Atribut ping způsobí, že po kliknutí na odkaz prohlížeč zároveň přistoupí i na URL obsaženém v atributu ping. Usnadní to měření počtu prokliků, ale v praxi to moc použitelné není, zejména protože to ještě nepodporuje Internet Explorer (ani v roce 2015). Symbolicky zapsáno:
<a href="adresa-odkazu" ping="adresa-měřící-tečky">
Atribut download přítomný v odkazu způsobí dvě věci:
<a href="../nejakySilenySoubor-asdf4d4f5d449fs5f48s.zip" download="Závěrečná zpráva.zip">
Dosáhne se tím dvou věcí: soubory, které se mají stahovat, se nebudou marně snažit zobrazit v prohlížeči (zip archivy, mp3 soubory apod.) A budou se na disku uživatele rovnou hezky jmenovat.
Prohlížeče podtrhávají text odkazu včetně mezer.
Proč to zdůrazňuji -- protože jako mezera se v HTML chápe i zalomení řádku. Pokud máte ve zvyku kód krásně strukturovat do řádků, tak se vám na konci odkazu podtrhne mezera a vypadá to fakt divně. V případě odkazů tedy doporučuji psát je na jeden řádek.
Příklad kódu odkazu s podtrženou mezerou na konci:
<a href="kamkoli"> text odkazu s podtrženou mezerou na konci
</a>
nebo
<a href="kamkoli">
text odkazu s podtrženou mezerou na konci
</a>
Prvky stránky, které se chovají jako odkazy, lze vytvořit i jinými způsoby:
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.