Mailové adresy v HTML stránkách

Aktivní mail - Automatický subject - Kopie a tělo zprávy - Více příjemců - Nechte zobrazit adresu - Maskování před spamem - Jak udělat aktivní mail v editorech

Aktivní mail

Snad každý se setkal s potřebou uvést na stránce svůj mail. Dá se to udělat jako odkaz, který po kliknutí rovnou otevře poštovní program, jenž do políčka pro adresáta vyplní tu adresu. Říkám tomu aktivní mail. Do zdroje stránky se napíše kód v tomto smyslu:

<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">Napište mi!</a>

Na stránce to potom vypadá takhle: Napište mi! (Můžete si zkusit kliknout.)

Všimněte si, že adresa nezačíná http://, ale mailto:. To je označení, že odkaz nevede na stránku (přenášenou http protokolem), ale že bude sloužit pro poštu.

Automatický subject

Že se vyplní automaticky adresa, to je známá věc. Mnohem méně se používá automatické vyplnění předmětu dopisu (anglicky subject; to je taková ta hlavička). Ve zdroji stránky to vypadá takhle:

<a href="mailto:obchod@picerie.cz?subject=Objednavka%20pizzy">Objednat pizzu!</a>

Na stránce to potom vypadá takhle: Objednat pizzu! Na první pohled není nic vidět, ale když se na to klikne, tak se kromě adresy příjemce obchod@picerie.cz objeví také předmět "Objednavka pizzy". Odesilatel dopisu to samozřejmě může přepsat, ale proč by to dělal?

Uvedená šifra

mailto:obchod@picerie.cz?subject=Objednavka%20pizzy

si zaslouží trochu vysvětlení: adresát je jasný (obchod@picerie.cz), zajímavý je tam ten otazník a to za ním. Do URL se za otazník píší tzv. "dotazy" formou ?parametr=hodnota. Dotaz je přebrán cílovým objektem, v tomto případě je to poštovní program. Parametrem je zde "subject", který má hodnotu "Objednavka pizzy".

Další záludnost je %20. Je to způsob, jak do atributu vpravit mezeru. (Mezera má číslo 32, což je v hexadecimálním vyjádření 20.) Řádkový zlom se prý dělá %0A.

Kopie a tělo zprávy

Stejným způsobem se dají vyplňovat automaticky i další parametry zprávy. Namísto slova "subject" z předchozího příkladu se napíše cc (příjemce kopie), bcc (skrytá kopie) nebo body (samotné tělo zprávy). Tyto parametry se mohou i kumulovat. Např.

<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz?subject=pozdrav&bcc=yuhu@kamkoliv.cz&body=Mas_hezke_stranky,_Yuhu!" >Pochvalte mi stránky</a>

Jistě jste si všimli, že různé kousky dotazu se oddělují klikyhákem &.

Více příjemců

Mailové adresy oddělte středníkem nebo čárkou.

Jméno u příjemce

Dá se udělat, aby emailový klient po kliknutí na odkaz uměl zobrazit kromě emailu i jméno osoby.

<a href="mailto:Dušan%20Janovský<dusan@pc-slany.cz>">dusan@pc-slany.cz</a>

Jenom nevím, jestli všechny prohlížeče pochopí ten první zobáček > v atributu. V Exploreru to funguje. Musíte si také dát pozor, aby jméno neobsahovalo čárku, jinak se to bude chápat jako dvě osoby. (Tento trik mi poradil Daniel Ditrich, děkuji.)

Nechte zobrazit adresu!

Věřte nevěřte, podle mých zkušeností zhruba 70% uživatelů elektronické pošty  nepracuje s poštovním klientem (Outlook, PegasusMail, Mesenger atp.). Poštu vybírají a posílají pomocí prohlížečového rozhraní ze serverů typu Seznam, Centrum, Gmail atd. Takovým je pak aktivní mail celkem na nic -- spíše jim přidělává problémy. Takže pokud dělám aktivní mail, se snažím jako jeho text použít tu adresu:

Napište mi na <a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">dusan@pc-slany.cz</a>

V textu to pak vypadá takto:

Napište mi na dusan@pc-slany.cz

Uživatel prohlížečového rozhraní (Seznam.cz, Email.cz a spol.) si pak může text označit, zkopírovat, přejít do pošty a tam si to vyklopit do formuláře. (Existuje sice příkaz pravého tlačítka "zkopírovat zástupce" (jinde "Copy link location"), ale málokdo to zná.)

Je to rozhodně lepší než

<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">Napište mi!</a> ,

což vypadá takto: Napište mi!

Pak má uživatel prohlížečového rozhraní jen jednu možnost (pokud tedy nezná kopírování zástupce): přejet odkaz myší, opsat si ze stavové řádky adresu na papír a teprve pak mailovat. 

Maskování před spamem

Napřed musím napsat, že opravdu spolehlivě se před spamem ukrýt nedá. (Leda že nepoužijete email.) Naprostou většinu obtěžujícího spamu ale generují roboti, kteří sbírají maily na html stránkách. Tou nejprimitivnější metodou je trochu zakódovat zavináč, podle kterého emailoví roboti často poznávají adresu. Původní zápis

<a href="mailto:jmeno@server.cz">jmeno@server.cz</a>

je lepší nahradit zápisem

<a href="mailto:jmeno%40server.cz">jmeno&#064;server.cz</a>

%40 je url-kódované hexadecimální číslo 64, &#064; je znaková entita zavináče (má kód 64). Samozřejmě lze trochu zakódovat i jiné znaky, ale chybějící zavináč by měl zmátnout nejvíce strojů.

Další zajímavý způsob je "zakódování" emailu přes tag <bdo>, který dokáže způsobit zobrazování textů psaných pozadu:

<bdo title="titulek" dir="rtl">zc.revres@onemj</bdo>

Nevím ale, jak moc je to spolehlivé a pro uživatele pohodlné. Určitě vymyslíte další způsoby zápisu mailové adresy. Dost často se používá také jen symbolický zápis:

pište mi na jmeno[at]server.cz

jenomže tohle už roboti chápou. Lepší je to tedy nebo po česku:

pište mi na jmeno[zavináč]server.cz

Jak udělat aktivní mail v editorech

Odbočka pro milovníky wysiwyg editorů jako třeba FrontPage: Editor okamžitě po zapsání libovolné mailové adresy učiní tuto adresu aktivní. (Dělá to tak, že při každém stisku mezery testuje předchozí řetězec, zda obsahuje zavináč mezi písmeny.) Když si takovou adresu označíte a přepíšete jiným textem (třeba "Napište mi!"), je hotovo. (Výše jsem naznačil, proč by se to přepisovat nemělo.)

Jak udělat neaktivní mail v editorech

Předchozí vlastnost je někdy na zlost -- občas uvádím mail, který nechci mít aktivní. Jsou nejméně tři způsoby, jak to zařídit:

  1. Po mezeře za adresou zmáčknout backspace nebo funkci UNDO. Nezmizí ta mezera, ale aktivita odkazu.
  2. Napsat adresu bez zavináče a dopsat ho tam později (pak nebudu dělat tu mezeru).
  3. Vlézt do kódu a odstranit to ručně.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Základy Prvky stránek Tvorba webu

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.