Způsoby počítání webové reklamy

Modely placení za webové reklamy jsou tyto:

PPV = pay per view, platba za zobrazení

Inzerent platí za každé zobrazení reklamy. Cena PPV se udává v ceně za tisíc zobrazení, na kteroužto cenu se používá zkratka CPM (cost per mile = cena za tisíc) nebo též CPT (cost per thousand = cena za tisíc). Obvyklá cena CPM za klasický baner se v českém prostředí pohybuje takto: na dobře cíleném webu od 20 do 600 korun, na špatně cíleném webu od jedné koruny do deseti korun.

Pro měření PPV se používají reklamní systémy, které buďto počítají počet stahování, nebo se vedle reklamy vkládá měřící tečka upravená tak, aby se stahovala pokaždé.

Flat rate, platba za čas a pozici

Inzerent platí za to, že bude mít na určitém místě po určitou dobu zobrazenu svou reklamu. Ceny jsou nejrůznější.

Model Flat rate používají pro placené produkty všechny největší české portály (Seznam, Centrum) nebo třeba já na tomto webu.

PPC = pay per click, platba za proklik

Inzerent platí za prokliky na reklamy, z nichž se na jeho stránky dostávají návštěvníci. Pro provozovatele stránek s PPC reklamami je pak důležitá tak zvaná míra prokliku, což je statistická pravděpodobnost, že na reklamu uživatel klikne. Míra prokliku se anglicky řekne Click-Through Rate, zkratka CTR. V AdWords se pro míru prokliku též používá zkratka MP.

Cena za proklik se stanovuje různými způsoby a závisí od reklamního systému. V českých zemích se za jeden proklik platí obvykle několik málo korun, ale například v Google AdWords lze nakoupit prokliky za ceny od dvaceti haléřů.

Prokliky se měří různými způsoby, podle dohody. Buďto se to počítá z logů cílového serveru (a kouká se na referrer), nebo se odkaz vede přes skript, který počítá přístupy a na cílovou stránku přesměrovává. Na to kdyžtak existují specializované serverové programy, například PHPAdsNew (v zásadě jde o reklamní systémy).

PPS = Pay Per Sale, platba za prodej
PPA = Pay Per Action, platba za nějakou akci

Inzerent platí za to, že návštěvník, který přijde z reklamy, nakonec nakoupí nebo provede jinou cennou akci (registrace newsletteru, poskytnutí kontaktu apod.). To, odkud zákazník přišel, se zjišťuje pomocí cookies, která se uloží buďto podle původního referera, nebo podle ID obsaženého v reklamním odkazu (partnerské ID).

PPS a PPA zmiňuji najednou, protože jde o obdobu téhož (PPS je podmnožinou PPA, protože sale je případem action). Někdy se pro totéž používá také označení "platba za výkon".

Inzerenti bývají ochotni platit za prodej provizi ve výši několika procent z ceny objednávky. Pro majitele reklamního prostoru je v takovém případě výhodné odkazovat na weby s vysokým konverzním poměrem.

Někdy se o tomto modelu mluví jako o Affiliate systémech. U nás se systémem Pay Per Action nejvíce zabývá reklamní systém Potenza.

Revenue share

Zvláštní odrůdou je ještě revenue share, kdy partner dostává nějaká procenta ze všech objednávek, které provede partnerem přivedený zákazník i v budoucnu. Vyplácí se velkým firmám ve velmi konkurenčních oborech.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Encyklopedie FrontPage Reklama PHP Server

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.