SEM na Centrum.cz

Tento text vznikal v roce 2005, z toho to roku je i většina údajů. Teď v roce 2008 se to pokouším aktualizovat, ale zase abych to nesmazal celé, tak tu většinou nechávám starší údaje.

Centrum používalo koncem roku 2005 na hledání asi 7 až 10 procent českých uživatelů. Centrum samo tvrdilo, že je to víc -- může být, ale čert ví (inu statistiky). Každopádně i těch 10 procent může být z hlediska SEM zajímavá klientela. Já sám ovšem produkty na Centrum.cz nakupovat nedoporučuji (až na výjimky), důvody popíšu níže.

Nabídku Centra dělím na starou a novou:

AdFOX

AdFOX je systém trochu podobný systému Google AdWords. Platí se pouze za prokliky, reklama se zobrazuje ve vyhledávání Centrum.cz a na partnerské síti

Vstup AdFOX se nacházel na logické adrese www.adfox.cz (v roce 2016 dávno mrtev). Kromě marketingových žvástů tam bylo možno nalézt celkem slušnou nápovědu a odkaz na založení nového účtu. Účet si můžete založit ještě před tím, než musíte zaplatit.

Reklamy z AdFOXu můžete vidět ve výsledcích vyhledávání Centra. Nyní (listopad 2005) se nacházejí pod výsledky vyhledávání (nikoli tedy v pravém sloupci, jak je tomu třeba na Googlu).

Stejně jako v AdWords se reklamy řadí podle součinu míry prokliku a nabídnuté ceny. Jestliže se tedy do AdFOXu pustíte, vyplatí se psát reklamy, na které se bude hodně klikat.

Proč AdFOX nepoužívám

Umím si představit případy, kdy by se vám AdFOX vyplácel:

Klasické starší produkty Centra s pevnou cenou

Jaké výsledky jsou na první straně vyhledávání v Centru

Na některá slova, která jsou komerčně zajímavá, je jich z dvaceti výsledků vyhledávání koupeno patnáct.

Příklad nevýhodnosti

Šlo mi o zápis na klíčové slovo a zápis do katalogu firem. Na podzim 2004 jsem například zjišťoval, jestli bych si mohl koupit něco, co souvisí s Krétou. Dostal jsem následující tabulku a pod ní vysvětlivky:

Počet hledání klíčových slov, volné pozice:

pozice

počet hledání IMP / 30 dnů

umístění

klíčová slova

přesná shoda

volná pozice

Kréta

611

3

Kréta last minute

2

1

Kréta ubytování

0

1

Řecko

536

obsazeno

Řecko last minute

4

1

Letenky

4000

obsazeno

Letenky Řecko

5

1

Letenky Heraklion

0

1

Letenky Chania

0

1

Plakias

30

1

Paleochora

44

1

Ceník:

Klíčová slova, nebo sekce, s návštěvností do 1000 IMP/měsíc (celkový součet IMP) – 11 000 Kč / 3 měsíce ( max. 5 slov )

Klíčová slova, nebo sekce, s návštěvností do 2000 IMP/měsíc (celkový součet IMP) – 15 000 Kč / 3 měsíce ( max. 10 slov )

Klíčová slova, nebo sekce, s návštěvností do 3000 IMP/měsíc (celkový součet IMP) – 19 000 Kč / 3 měsíce ( max. 10 slov )

 

* Poznámky k ceníku:

Jedná se vždy o celkový součet počtu hledání vybraných klíčových slov, nebo sekcí 

IMP / počet hledání za posledních 30 dnů ( přesná shoda )

 

Na pozici se zobrazuje:

Jak je z tabulky vidět, všechna slova jsou za dané ceny šíleně nevýhodná. Naopak ta slova, která by možná byla výhodná, jsou dlouhodobě obsazená. Jediné zajímavé volné slovo (třetí pozice na slovo Kréta) by mě na tři měsíce stálo 11 tisíc. (V létě už volné ale nebude, zjišťoval jsem to na podzim.) Za 11 tisíc korun obdržím asi 1800 zobrazení svého inzerátu ve výsledcích hledání. To přibližně odpovídá ceně 6 korun za zobrazení -- nikoli za proklik! Při odhadované míře prokliku 1% (teď hádám) by mě jeden proklik přišel na 600 korun. To je neúnosná cena (ani desetkrát menší cena by nedávala smysl). Přesto i tato pozice bude v létě beznadějně vyprodaná, protože obchodníci Centra ji prostě prodají.

Spojení Centra s Atlasem

V roce 2008 se Centrum spojilo s Atlasem. (Zjednodušeně řečeno Někdo koupil Centrum a tentýž Někdo potom koupil Atlas. V praxi potom spojení firem vypadalo tak, jako kdyby Centrum nakoupilo Atlas. Výsledkem bylo, že z Atlasu odešlo hodně naštvaných programátorů. To jsem ale odbočil od SEM.)

Výsledkem spojení by z dlouhodobého hlediska mělo být to, že zanikne samostatný obchod Atlasu a obchodníci Centra budou prodávat i produkty Atlasu. Tak jako tak má Atlas ještě menší podíl ve vyhledávání, než má Centrum. Zatímco Centru přiznává Toplist v srpnu 2008 2,2% podíl na vyhledávacím trhu, Atlas má 1,0 %. Těžko říct, jestli se tam vyplatí něco koupit.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.