na jakých českých vyhledávačích se vyplatí nakupovat
Platba za proklik v českých zemích ještě není dobře rozšířený model webové reklamy. Hlavní objem peněz se stále točí v modelu platby za období. Věřím, že model platby za období bude ustupovat, protože je pro všechny strany nevýhodný.
Dnešní dva hlavní hráči na českém trhu, Seznam a Centrum (psáno na podzim 2005), stále věří, že mohou uspět s platbou za období, protože to je pro ně jednodušší a protože už to tak několik let dělají. Naštěstí z venku mocně konkuruje Google, který již představuje bezkonkurenčně nejvýhodnější webovou reklamu. Důsledek této konkurence je podle mého vidět v tom, že Centrum udělalo podobný systém ADFox a později Seznam svůj Sklik.
Pro web v angličtině je SEM mnohem zajímavější, protože anglicky mluvící lidé chodí na více různých vyhledávačů a portálů. U nás se ale možnosti SEM dají vyjmenovat dost rychle:
Pod Search Engine Marketing bývají také chybně zahrnovány také další systémy kontextové reklamy , které jsou placené za proklik (např. BBKontext). Tato reklama ale není cílena podle výsledků hledání, a tak zpravidla oslovuje méně kvalitní potenciální zákazníky, což se obvykle projevuje v podstatně nižších konverzích.
Z dalších reklamních systémů stojí za zmínku zpoplatněné importy dat na srovnávače Zboží.cz a Heuréka.. Tam sice chodí relativně méně lidí, ale jsou to takoví, kteří hledají konkrétní výrobek a většinou jej chtějí i koupit.
Pokud můžete na propagaci svého webu obětovat pár stovek, rozhodně doporučuji vyzkoušet Google AdWords. Podle toho, jak to půjde, můžete případně vyzkoušet i eTarget nebo ADFox, tam se ale musíte připravit na to, že počáteční náklady budou řádově vyšší a návratnost investic malá. Jestliže budete mít z pekla štěstí, může se vám podařit koupit si na Seznamu výhodné klíčové slovo.
Další: SEM na Seznam
Předchozí: Příklad SEM kampaně
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.