Jak zjistit, kdo odkazuje

Kdo má web, často ho zajímá, kdo na něj odkud odkazuje. Existují nespolehlivé a spolehlivé metody.

Operátor link: už nefunguje - Search Console - Ahrefs - Statistiky a logy - K čemu je to dobré

Operátor link: už nefunguje

Některé vyhledávače v minulosti obsahovaly operátor link:. Za operátor se píše adresa stránky, na kterou vedou odkazy. Vyhledávač vypíše odkazující stránky, na kterých vidí (nebo viděl) odkaz na zadanou stránku.

Příklad dotazu:

link:example.com

by měl najít takové stránky, které odkazují na stránku example.com. Za link: se nepíše mezera. Operátor link se tak podobá operátoru site:, který jsem popisoval v článku Jak zjistit míru zaindexování.

Vyhledávače, které operátor link podporovaly, ale už nepodporují:

Dříve podporovaly, ale již neexistují:

Nepodporují:

Search Console (dříve Webmaster tools)

Hlavní způsob, jak zjišťovat odkazy na svoje weby, je Google Search Console, dříve zvaná Webmaster tools. Na rozdíl od operátoru link: v něm mohou hledat odkazy jenom ti, komu odkazované weby skutečně patří.

Google Search Console (dříve webmaster tools) už jsem popisoval, třeba v článku o Googlu. Sídlí na adrese https://search.google.com/search-console . Registrace a verifikace je trošku těžší (do kořene webu se musí nakopírovat zvláštně pojmenovaný soubor a pak počkat), ale bohatě se vyplatí. Kromě mnoha jiných věcí umí Google webmaster tools zobrazovat zpětné odkazy. Vypíše je podle cílových URL, hezky spočítá a nechá proklikávat. Paráda. Zajímavé je, že to vypisuje i odkazy, které jsou označené jako nofollow (například externí odkazy z Wikipedie).

Existuje i Bing webmaster tools. Zřejmě se oficiálně jmenuje Bing Toolbox a dlí na adrese https://www.bing.com/webmasters . Nechce se mi ale kvůli němu vytvářet registrace Live ID. No dobře, tak jsem si v rámci vědy tu registraci vytvořil. Kvůli ověření své stránky jsem do kořene webu zkopíroval soubor BingSiteAuth.xml. A za tři dny se snad něco dozvím, tak dlouho prý trvá, než se něco spočítá. Tak uvidíme. Časový tunel ... ááá ... vzpomněl jsem si na to až po osmi letech. A jo, funguje to.

Na přihlášení do Yahoo site explorer taky potřebuju nějakou registraci a na to už se fakt vykašlu. Stejně si nedokážu představit, co by mi ještě nabídnul víc než Google webmaster tools.

Ahrefs

Od roku (tuším že) 2020 mají Ahrefs.com bezplatnou verzi. Dříve měli jenom placenou. Mám Ahrefs rád.

Stačí se tam zaregistrovat, napojit web (např. přes svou google Search Consoli) a můžu si prohlížet různé statistiky. Včetně zpětných odkazů, které robot Ahrefs zná. Umí mi i reportovat, které přibyly a které ubyly.

Blbá je jenom vysoká míra odkzujících spamových stránek, které odkazy tvoří (a mažou) automaticky.

Krom toho mě Ahrefs upozorňuje na špatné odkazy, blbé stránky apod.

Procházení statistik a logů

Je hezké vědět, které odkazy vyhledávače našly. To ale nic neříká o tom, jestli přes tyto odkazy vůbec nějací lidé prokliknou. No a to se zase dá najít ve statistikách.

Statistiky, ve kterých je vidět "odkud přišli" (tedy referrer) poskytují všechny běžné statistické servery. Toplist, blueboard, Google Analytics a spousta dalších. Jestli je na webu používáte, tak rovnou můžete mít představu i o tom, odkud lidé proklikávají. Na normální web většina lidí přichází z vyhledávačů, ale občas někdo proklikne i přes normální odkaz. To je ve statistikách vidět. Většinou se to jmenuje "refering sites", "refering pages", "referals", "odkud přišli" nebo nějak podobně.

Ve statistikách jsou hlavně rychle vidět nové odkazy.

Kdo statistiky nepoužívá, může se podívat do logů. Sice to vyžaduje trochu umění (logy jsou typicky strašně velké soubory), ale v logách jsou také vidět referery. Referer je označení pro odkazující stránku. Od roku 2020 ale v refereru typicky už nejsou vidět celé URL adresy odkazujích stránek, jen odkazující domény.

K čemu je dobré znát, kdo odkazuje

Většinou je to spíš zábava. Prostě se koukám, kdo odkazuje. Ale pro SEO se to hodí.

No ale hlavně je to ta zábava.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní
 

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.