Yuhůův weblog o webu

ve středu 26. května 2004

A tehdy se EM nehodí

Nastavovat maximální šířku sloupce textu pro čtení v jednotkách em je velmi dobrý nápad. Ale určovat v em šířku obsahu celé stránky je podle mě s prominutím blbost.

Seznam testuje nový kód hlavní stránky. Chose na blogu na testovací verzi Seznamu odkazuje, píše o tom také Kvezt. Testovaná hlavní stránka má trochu lepší design, zejména se vytratily zaoblené růžky, což je samo o sobě důvodem k oslavě (ušetří se nějaký ten milión http spojení denně). Takže hurá.

Jiná věc je, že šířka sloupců je zadána relativně v jednotkách em. Počítám, že drtivá většina z vás, moji milí čtenáři, ví, že jednotka em vyjadřuje velikost velkého písmena M. Když si uživatel zvětšuje písmo, zvětšuje se i em. A na na testovací stránce Seznamu se tím pádem mění i šířky a rozměry úplně všeho.

Což o to, ono to vypadá zajímavě, zvětšuje se to jakoby celé a proporce zůstávají zachovány. Jenomže při větším písmu se najednou stránka nevejde do okna. Je moc široká. Musím používat horizontální rolování a máloco mě při práci štve víc. Možná je to jenom moje úchylka, nevím. Ale razím myšlenku, že stránka by se do okna měla vejít, ať už mám rozlišení 800x600 nebo milión na milión. Poslední dobou tuhle módní chybu s em vídám hodně často.

Co je vlastně zvětšování

Já vím, je to diskutabilní, jestli je to chyba. Myslím, že je potřeba přemýšlet více do hloubky o tom, k čemu je zvětšování textu. Kódování v em se v Exploreru hodně podobá zvětšování a zmenšování celé stránky, třeba jak to známe z Mozilly nebo z Opery (prostě lupa). Oproti tomu se ale dá zvětšování v Exploreru chápat pouze jako zvětšení čteného textu. Oboje má svou logiku. Mně se více líbí myšlenka zvětšování pouhého textu. Vysvětlím proč.

Třeba Měšec.cz. Chose ho dává za vzor. Ano, je to dobrá práce. Já ale měščí články skoro nemůžu číst. Mají moc dlouhé řádky. Když se s dlouhými řádky potkám jinde, tak si zúžím okno nebo zvětším písmo. Nic z toho na Měšci nefunguje, ani moje běžné bookmarklety. Sloupec si prostě drží svou relativní šířku předepsanou v em, takže se mi roztahuje a já jako uživatel s tím neudělám nic. Měšec je tak paradoxně jediný mně známý server, na kterém si písmo zmenšuji (ačkoli mám rád velké) nebo zcela vypínám styly, aby mě to vůbec bavilo číst. Ale je teda fakt, že to nečtu spíš proto, že mě to téma nezajímá.

Když si pořádně přečtete nedávný Pixyho článek o šířce čteného sloupce (mimochodem, tesal bych ho do kamene, kdybych na to měl čas), zjistíte, že Pixy v příkladu doporučuje používat jednotku em jako maximální šířku (max-width), nikoli jako základní. A doporučuje 30 em. To je relativně málo, ale jo -- to je ideální na čtení.

Jestliže mi tedy sloupec široký kolem 40 em zaručí, že se mi roztáhne sloupec a zmenšením okna nejde zúžit, říkám děkuji, nechci. Já si chci zvětšit písmo, aby bylo větší písmo.

Zábava pro inzerenty

Tak a teď zpět k Seznamu. Kromě toho, že se ta nová stránka nevejde do okna (a vysvětlete to uživatelům, kteří mají omylem nastavené velké písmo a nevědí o tom), tam jsou dalším problémem reklamy. Předloni jsem byl za kódování hlavní stránky Seznamu odpovědný, takže vím, co píšu. Je teda pravda, že od té doby už to není taková zábava (vychcípal třeba Netscape 4, standardizovaly se formáty, flash je spolehlivější), ale stále to je stránka s nedražší reklamní plochou na českém webu. Jestliže se budou rozměry bloků stránky měnit, tak se tam ty nejdražší grafické reklamy někdy nevejdou a jindy vedle nich bude prázdný prostor. To jsem zvědav, jak se to bude vysvětlovat těm, kdo to platí -- inzerentům.

Já jsem tu stránku třeba tehdy celou dělal v pixelech. Ani se nehnula. Dneska se za to stydím, ale z praktického hlediska to byl nejkorektnější postup vůči inzerentům (tenkrát ještě bývaly textovo-grafické reklamy v pravém sloupku). Teď, když se zvětšuje písmo, ale šířky se nehýbou, je to podle mě ideální stav.

Oni totiž inzerenti, kteří lejou nejvíc peněz do webové reklamy, jsou stále zvyklí na drobátko jinačí inzerci, než jim web nabízí. Televizní spot se bude vysílat ve 20.07 a bude trvat třicet sekund. Billboard je u dálnice u Výstaviště vidět 14 dní. Strana 15 v časopise Reflex. 3 x 3 centimetry logo sponzora na plakátě. Tomu inzerenti rozumějí a za to jsou ochotni platit někdy až neuvěřitelné peníze. Ale nebudou rozumět tomu, že z reklamy je uříznutá pravá oblast nebo že vedle ní je centimetrová fuka. S tím se ještě nesetkali a je jim jedno, co je to EM.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com