Yuhůův weblog o webu

ve čtvrtek 2. prosince 2004

Podíl vyhledávačů bez větších změn

Navrcholu.cz vydalo tiskovku s listopadovým podílem vyhledáváčů na české scéně. Toplist nedávno podobnou svou statistiku vypnul, takže jsou čísla od Navrcholu vítaným zdrojem, třebaže pouze potvrzují stávající stav. Už jsem o tom zde několikrát psal:

Jde prostě o to, ze kterého vyhledávače přicházejí návštěvníci na české stránky. Navrcholu i Toplist to zjišťují z referrerů stránek zapojených ve statistickém systému. Listopadová čísla z Navrcholu:

Podíl vyhledávačů v referrerech podle Navrcholu
Vyhledávačpodíl
Seznam.cz celkem51,6%
Google.*21,7%
Centrum.cz celkem7,8%
Atlas.cz celkem6,8%
Jyxo.cz1,9%

To víceméně odpovídá číslům známým z Toplistu. Mnohem zajímavější je ale vnitřní struktura jednotlivých přístupů, která je v tiskovce také obsažena. Ukazuje, zda uživatelé přicházejí z katalogu, z fulltextu nebo z prohledávání katalogu.

Vyhledávají, nebo proklikávají katalog?

Vzal jsem poslední čísla, která mám z Toplistu (z 10. listopadu), a porovnal jsem je v tabulce se současnými čísly z Navrcholu. Cílem bylo zjistit, kolik procent lidí průměrně proklikává katalog a kolik jich chodí z hledání (ať fulltextového, tak katalogového, ono je jim to stejně většinou jedno).

Podíl prokliknutí z katalogů na portálech
katalog/měřeníkatalogvyhledávání (libovolné)takže z toho podíl katalogu
Atlas podle Navrcholu2,34%4,21%36%
Atlas podle Toplistu1,33%3,81%26%
Centrum podle Navrcholu2,07%5,23%28%
Centrum podle ToplistunerozlišujeN/A
Seznam podle Navrcholu17%35% 33%
Seznam podle Toplistu12,2540,8323%

Jak je vidět, Navrcholu přičítá katalogům v průměru o deset procent větší čísla. Podle mého názoru je to dáno rozdílnou množinou měřených stránek. Vzhledem k ne zcela povedené cenové politice ze systému Navrcholu letos odešlo hodně webů s velkou návštěvností, které patrně získávaly více přístupů z hledání. Ale může to mít i jiné příčiny. Vliv může mít i to, že Seznam v půlce listopadu vypnul automatické přidávání výsledků z fulltextu do výchozího katalogového hledání, čísla z Toplistu jsou před tímto vypnutím.

Jak si stojí Google

V tiskovce je vidět relativní pokles vyhledávání na Google asi o čtyři procenta za devět měsíců (od února). Částečně to připisuji tomu, že se v jeho českých výsledcích na jaře a v létě objevovalo mnoho nečeských stránek (které neobsahují tečku českých počitadel), jednak příchodem technologie Jyxo na Seznam. Podzimní nástup obliby českých portálů je v porovnání s Googlem ale znatelný. Oproti tomu loni Google od listopadu do března naopak posiloval až někam pod třicet procent. Přibližně dvacetiprocentí pozice Googlu je nesporná.

Aktualizace: Martin Kopta na základě stejné tiskovky sepsal pro Lupu článek Podíl vyhledávačů na českém webu.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com