ve středu 12. ledna 2005
Z prosincové tiskovky Navrcholu.cz vyplývá, že z vyhledávače zoohoo.cz chodí na české stránky asi 1,4% uživatelů. Přišlo mi to hodně, a tak jsem se podíval na logy ze svých serverů. Zjistil jsem, že převážná část uživatelů přichází na zoohoo.cz ze lžiportálu google.cz.
Pokud navštívíte stránku www.google.CZ a dáte si něco (bez dalšího naklikávání) vyhledat, formulář na google.cz vám defaultně otevře nové okno s vyhledávačem zoohoo.cz. Kdybyste z google.cz hledali třeba weblog, tak se dostanete na adresu
http://www.zoohoo.cz/?q=weblog&ref=61
Všimněte si té šedesát jedničky. Když si pak někdo z výsledků klikne na můj odkaz, tak uvidím v logu referrer
http://www.zoohoo.cz/?q=weblog&ref=61
.
Oproti tomu pokud někdo přišel na zoohoo.cz sám (nebo hledání opakuje) a dostane se ke mně, vidím ve svém logu referrer jiný:
http://www.zoohoo.cz/index.php?SID=46dbd8135a2554c92b0d504a7e836090&q=weblog&c=2
ref=61
ref=
(62, 110 nebo 31)SID=
Podobné poměry dostávám i při studiu logů z celého minulého roku. Nemyslím si, že je moje stránka nějak výjimečná co se vyhledávačů týká, takže si výsledky dovolím zobecnit:
Minimálně 52% uživatelů přišlo na zoohoo.cz z google.cz. Píšu "minimálně" z toho důvodu, že ti, kteří přišli z google.cz, tam sice poprvé mají to ref=61, ale při případném druhém hledání už tam mají SID. Více dotazů pokládá vyhledávačům mnoho uživatelů, takže je možné, že zoohoo.cz získává uživatele téměř výhradně touto cestou.
Že existuje stránka Google.cz, mě mrzí dlouhodobě. Spousta lidí se chce dostat na google.com a omylem zapíše google.cz; hodně jich tam pak i vyhledává (zřejmě tedy něco kolem jednoho procenta českých hledačů). Tomu se normálně říká cybersqatting, kterážto praxe je v normálním světě žalovatelná a odsuzovaná. Majitel domény google.cz zneužívá dobrého jména firmy Google.
Domnívám se, že vyhledávač Zoohoo.cz patří společnosti eTarget (ale jinak zoohoo podepsané není), která na něm kromě vyhledávání (techologie Jyxo) provozuje placené odkazy ze svého systému eTarget. Donedávna jsem považoval Zoohoo.cz za nadějnou štiku v českém portálovém rybníce a docela jsem mu fandil. Teď, když vím, odkud získává většinu uživatelů, jsou moje sympatie v prachu.
Aktualizace: Komentáře pod tímto článkem velmi zajímavě sklouzly k paralele google.cz s někdejším vývojem kolem google.sk.
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu.