Yuhůův weblog o webu

ve čtvrtek 24. února 2005

5 miliard přes internetové obchody

Na českých internetových obchodech se v roce 2004 prodalo zboží za 5 miliard korun. Tak zní kvalifiovaný odhad Tomáše Kovaříka a Ondřeje Fryce z největšího českého internetového obchodu Mall.cz.

Údaj je uveden v tiskovce (pozor, soubor doc), která se ale věnuje jinému tématu, prodeji na splátky. Poprosil jsem Tomáše Kovaříka o upřesnění, jak se k výsledku 5 miliard dopracovali:

Je dost těžké objem trhu odhadnout, protože málokdo zveřejňuje svoje obraty. Konečné číslo vychází z informací, které o konkurenci sbíráme ze zdrojů, jako jsou např. tiskové zprávy, někdy také leccos naznačí dodavatelé nebo jiní partneři, protože ty máme s většinou konkurence společné. Je to tedy číslo poskládané z různých střípků toho, co se nám doneslo, doplněné o odhad obratu ostatních malých hráčů. (Tomáš Kovařík)

Souhlasím s tím, že je obtížné objem trhu odhadnout, o to víc si ale tohoto odhadu cením. Samotné Mall.cz udělalo loni obrat 830 milionů (tiskovky z Mall). Proč z toho dělám takovou událost:

Zajímavé je také srovnání s dalšími čísly. GFK tvrdí, že přes internet nakupují 2 milióny Čechů. Co se týká internetové reklamy, tak ta loni dosáhla objemu 310 miliónů (podle Arbomedia via David Kozák). To mi oproti objemu obratu webových obchodů na první pohled přišlo docela málo, ale jak o tom tak přemýšlím, tak to asi zas tolik nesouvisí.

Zajímavá aktualizace 28. února: Tomáš Hodboď, který nyní píše na Lupě většinu zpráviček, komentuje tento článek takto:

Velmi často se můžete setkat s nejrůznějšími odhady a prognózami, které se snaží např. určovat velikost trhu z dostupných čísel nebo věštit budoucí vývoj, ať už je to čehokoli. Takovéto informace jsou pak dobře chutnající potravou pro tiskové zprávy a firemní vyjádření, tudíž pro média. A jak se takováto, někdy až fantastická čísla získávají? Podle Tomáše Kováříka z internetového obchodního řetězce Mall.cz jsou to data poskládaná z různých střípků toho, co se k nim právě doneslo. Tedy asi něco jako předpověď počasí. (Tomáš Hodboď, zprávičky na Lupě, není trvalého odkazu.)

Kdyby to číslo spadlo z nebe a vyšlo mrňavým písmem na stránce nějaké poloanonymní postříbřené agentury, novinář typu Tomáše Hodbodě by se jej myslím jal opěvovat. Ale když známe metodiku, která je v rámci možností přímá a srozumitelná ("poskládané z různých střípků toho, co se nám doneslo") a podepsaná konkrétními lidmi, tak to je pro něj jako předpověď počasí. Pozoruhodné.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.