Rozhovor původně publikovaný na http://hewer.skladanka.com/zobrazit.php?id=97 , vytažený z web.archive.org z data 25.12.2008.

Autor: HeWeR

1. díl seriálu „Hovory s ČW“:
Yuhů – Jak Psát Web vs. HeWeR – Skládanka.

 

Byl červen roku 2006, Standa byl čerstě narozené webdesignérské batole a, do teď nevím proč, napadlo mě, že udělám seriál rozhovorů s osobnostmi českého webdesignu.

Ale protože jsem lemra líná, dostl jsem se k publikování až dnes :-)

HeWeR: Kdy si poprvé viděl počítač? Zaujal tě tehdy?

Yuhů: Někdy asi v roce 85 na jaře, Commodore u spolužáka. Byly na tom hry, takže super.

HeWeR: Myslíš si, že jakmile bude mít Google v Praze pobočku (tzn. lokalizace všech jeho služeb), bude oslabena pozice Seznamu jakožto nejpoužívanějšího vyhledávacího systému v ČR?

Yuhů: Ale vždyť Google nic takového v Praze mít v dohledné době nebude! Dvě nesouvisející věci: Za prvé Google chce někde tady ve střední Evropě dělat ryze vývojářské centrum pro své světové služby, žádné lokalizace. Za druhé ano, bude tady sedět pár lidí z podpory a z obchodu, aby mohli objíždět agentury osobně, ale to nehraje roli.

Lokalizace se dělají částečně v Dublinu a částečně pomocí vzdálených konzultantů řízených z Kalifornie. Podstatná pro český vyhledávací trh je pro Google doména google.cz, nikoli pobočka.

Pozice Seznamu je potenciálně zeslabena nebo zesílena mnohem víc různými jinými věcmi, například tím, když Seznam sežene šikovného programátora nebo tím, když Microsoft vydá nový prohlížeč se zabudovaným hledáním. Pobočce Google držím palce, ale než tu bude, stane se spousta věcí.

HeWeR: Inteligence vyhledávačů neustále roste, den ode dne nám nabízejí lepší výsledky hledání. Myslíš si, že bude v budoucnu potřeba SEO? Nezanikne tato věda s příchodem „inteligentních vyhledávačů“?

Yuhů: Inteligentní vyhledávač potřebuje inteligentní texty a dobře napsané weby. Mám pocit, že tady skoro nikdo nechápe, co SEO je. Krátkodobé SEO (někdy nazývané PraSEO) nezanikne nikdy, protože ochota lidí věřit vlastním omylům a připisovat si zásluhu za náhodné jevy je vysoká.

Dlouhodobé SEO taky nezanikne nikdy, protože to je právě ta tvorba dobře udělaných webů, které má smysl nacházet. Vývoj obou těchto dvou disciplín oboru SEO tedy vůbec nesouvisí s inteligencí vyhledávačů.

HeWeR: Myslíš si, že XHTML má potenciál do budoucna? Pokud ne, má perspektivní budoucnost vůbec HTML? Myslíš si, že jej nahradí jiná technologie, jiný jazyk?

Yuhů: XHTML je slepá vývojová větev, budoucnost patří HTML.

HeWeR: Myslíš, že někdy nastane doba, kdy se všechny prohlížeče budou chovat 100% podle platných pravidel? Přijde někdy doba, kdy stačí udělat stránku pro jeden prohlížeč a vědět, že všude jinde se to zobrazí stejně (bez různých hacků či omezení)?

Yuhů: Ta první doba (platná pravidla) nikdy nenastane, protože nic jako platná pravidla nejsou, všechno je to jenom doporučení, která se výrobcům prohlížečů vyplácí porušovat. Ta druhá doba (stránka udělaná pro jeden prohlížeč) už myslím nastala. Když dnes píšu ve striktním režimu, když nepoužívám megašílené konstrukce a styly, o kterých se ví, že moc nefungují, a když ignoruju pětkové verze Internet Exploreru, tak už jsou stránky většinou všude v pohodě a liší se občas nějakým pixelem, který se dá ignorovat. Zmatek do toho může vnést pouze Internet Explorer 7.

HeWeR: Je podle tebe na českém internetu odvětví, které je málo zastoupené? Existuje nějaká nevyplněná mezera v obsáhlých službách web designu?

Yuhů: No jistě, mezer je spousta. Není tady například kvalitní vyhledávač a rezervační systém letenek. Všechny současné systémy jsou dobré tak akorát na zešílení. A tak by se dalo pokračovat – odvětví tu jsou obsazena, ale stránky jsou nekvalitní a chytré konkurenci snadno podlehnou. Dám další příklady. Portály agregující dovolené mají obrovské slabiny v použitelnosti, příští silný hráč, který sem přijde s opravdu použitelnými stránkami s dobrým vyhledáváním a zázemím, je smete. V oboru trhu práce se zdá, že je strašně silná konkurence, ale ve skutečnosti žádný pracovní web nedokáže kvalitně a rychle najít zaměstnance nebo zaměstnavatele, všichni akorát válčí o provize a pracovní trh je jim vlatně fuk. Neexistují zde dobré informační weby. Když se podíváš třeba na weby o finančnictví, tak to jsou nepřehledné změti článků, na kterých se třeba nedá najít ani tak jednoduchá věc, jako kdy se odevzdává daňové přiznání. Mám pokračovat?

Potom není žádný div, že tak kralují fulltextové vyhledávače. Když si provozovatelé webů zhusta neudělají čas ani na to, aby popřemýšleli o organizaci vlastního webu nebo o nalezitelnosti informací na něm, tak potom jediný způsob, jak něco zjistit, je zkusit pátrat fulltextem.

HeWeR: Kdybys srovnal ceny průměrných web designérských služeb v ČR a v jiných západních státech – nemyslíš, že jsou čeští web designéři podhodnoceni, že si za stejnou práci inkasují – účtují méně? V čem vidíš příčinu?

Yuhů: Neorientuju se v cenách designérských služeb v západních státech, takže nemůžu srovnávat. Taky musíš rozlišovat mezi webdesignem jako „návrhem webu“ a webdesignem jako „vzhledem webu“. Mám tendenci vzhled webu soustavně podceňovat, takže si nemyslím, že má smysl platit kresliče. Netvrdím, že web má být hnusný jako jsou moje stránky, ale myslím, že role vzhledu je dlouhodobě přeceňována.

HeWeR: Domníváš se, že webová grafika se dá přirovnat k obrazům? Budou existovat slohy, určitá umělecká myšlení také ve webové grafice?

Yuhů: Kdo přirovnává webovou grafiku k obrazům, ten nepochopil mnohotvárnost webu. Ty slohy už tu jsou. Různé weby jsou internetovou obdobou spousty různých věcí, které známe z reálného světa. Můžeš mít webovou obdobu reálných novin, časopisů, obdobu naučných knížek (takové weby mám nejraději), obdobu knížek na čtení, obdobou namyšlené reklamní brožury (to se děje nejčastěji), webovou obdobu televize, rádia, hospody, banky, obchodu a tak dále. Na web hezká grafika jistě patří, ale jenom někam, stejně jako hezká grafika patří jenom někam do reálného světa. U nás v čajovně máme krásné obrazy, tam to patří. Ale mé rádio není polepené grafikou, moje knížky jsou v papírových obalech, chodba, po které chodím, má jeden malý obrázek na stěně. A ten styl chodby není v tom, kdo ten obrázek namaloval, ale v tom, že je tam jen jeden.

HeWeR: Co si myslíš o samoúčelné grafice (tím mám na mysli kýče jako je velká květina v hlavičce, detail kapky dopadající na vodní hladinu…)?

Yuhů: Velká grafika v záhlaví stránky, kde neruší obsah a evidentně s obsahem přímo nesouvisí, je myslím výborným obohacením vzhledu dnešních webů. Považuju to za nejlepší trend posledních dvou let, který ve webdesignu nyní panuje. Velké obrázky už pro dnešní internet nejsou problém a čtenář si stránku se na samotné čtení textu snadno odroluje. Takže je to příjemná věc, něco jako když hezký obal od bomboniéry udělá dojem a navodí příjemnou atmosféru na konzumaci bombónů.

Musí to ovšem být uděláno decentně a nesmí zpomlovat načítání.

HeWeR: Když se něco nedaří, rozčiluješ se u počítače? Jsi schopen mlátit pěstmi do klávesnice nebo vztekle vytahovat kabel z elektrické sítě?

Yuhů: Ani ne.

HeWeR: Děkuji ti!

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.