Typologie postojů uživatelů

Spíše než prostý počet uživatelů, kteří přijdou na moje weby, mě zajímá, co jsou ti lidé vlastně zač. Co na mých stránkách dělají? Jaký mají ke stránkám postoj? Ten postoj mě zajímá asi nejvíc. Pokusím se to nějak pojmenovat, neberte mě moc vážně.

To, co vím o chování svém a o chování mých kamarádů a studentů, mě přivádí k pomyslnému dělení uživatelů do tří skupin podle jejich role:

  1. Hledači: na sledované stránky se dostali hledáním něčeho konkrétního.
  2. Znuděnci jsou uživatelé, kteří mají v danou chvíli relativně dost času. Většinou si jen tak klikají po odkazech, na web přicházejí spíše náhodou.
  3. Příznivci už daný web znají. Používají jej často a rádi.
  4. Samozřejmě existují ještě další podskupiny a mezitypy (např. zákazník), ale vždy se to blíží k jedné z těch tří hlavních rolí.

Každý člověk na různých webech patří do jiné skupiny. Např. když hledám, chodím po internetu v roli hledače. Když si odpoledne pročítám blogy, jsem v roli znuděnce a proklikávám se tak hluboko, jak mě to baví. Na oblíbené stránky si ale čas udělám vždycky (jsem příznivec). Myslím, že tak to dělá většina lidí.

Různé prvky a druhy stránek je potřeba dělat pro různé lidi. Pokud třeba vím, že mám spoustu příznivců, kteří chodí opakovaně, můžu dát na střed hlavní stránky seznam nejnovějších článků (protože to staré pravděpodobně už znají). Naopak jsou-li moji uživatelé spíše hledači a znuděnci, je dobré novinky moc nevystrkovat a dát na hlavní místa odkazy na nejdůležitější věci. To je jen jeden příklad z mnoha.

Ať už svými stránkami sledujete cokoliv, asi vždy je cílem udělat z hledačů a znuděnců příznivce, kteří se budou chtít vracet. Nabídnete unikátní funkci (idos, freemaily), výborný obsah (třeba kosek.cz) anebo budete přidávat novinky (zpravodajské servery a blogy). Nebo tam bude dobrý obchod. Každopádně to znamená dost práce. Té práce ale bude tím méně, čím úžeji se zaměříte. Protože s užším záběrem můžete jít víc do hloubky, čímž hledače přilákáte a znuděnce zaujmete.

Kdo se vykašle na svoje stránky a bude se starat jen o to, jak na ty pitomé stránky dostat lidi (SEO, marketing apod.), tak tam ty lidi sice dostane, ale budou to jenom náhodní hledači a znuděnci. To podstatné jsou příznivci a těch bude málo.

 

Publikováno 29. března 2004

Tento článek je původně z weblogu

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.