jak se nejsnáze zviditelnit
Co jsou katalogy - Co katalogy umožňují - Jak přidat odkaz - Katalogy na Seznam.cz - Zadávání do více katalogů najednou - Odstrašující příklad - Čeština - Přidávání podstránek - Příklady katalogů
Tato stránka vznikala někdy koncem roku 1998 a i přes občasné aktualizace už nemůže být v detailech přesná. Základní principy katalogů ale stále ještě platily i při aktualizaci v roce 2012. Přesto význam katalogů po letech hodně ztratil na váze na úkor vyhledávačů, takže tuto stránku můžete v klidu pominout. (Yuhů v roce 2021 souhlasně kýve.)
Katalogy jsou projekty velkých portálových internetových firem, třeba Seznamu, Atlasu,
Centra nebo Yahoo. V katalozích mají velkou databázi odkazů do
celého internetu uspořádanou do stromu. Pro nekomerční stránky představuje
výskyt v katalozích primární přísun čtenářů. Pro komerční vlastně taky.
Například moje stránky o stopování dosahovaly před zařazením do Seznamu asi dvou přístupů denně. Po zařazení (a po ustálení počátečního zájmu) bylo na stránku průměrně 25 přístupů denně.
Katalogových serverů dříve existovalo mnoho. V roce 2021 už dává smysl jenom odkazy.seznam.cz. Nepleťte si katalogy s fulltextovými vyhledávači (Google, Bing nebo Seznam).
Pro autory stránek je zajímavé hlavně přidávání vlastních odkazů. Také v té souvislosti zmíním, jak a podle čeho katalogy vyhledávají.
Základ je na většině katalogů stejný. Než se dáte do zadávání, doporučuji předem si připravit titulek a popis odkazu.
Pracovník katalogu se na vaše stránky v následujících dnech podívá. Pokud neodpovídají popisu, nejsou do katalogu zařazeny.
Seznam.cz je nejdůležitější český portál. Seznam má katalogy dva:
Do firmy.cz lze přidat pouze firemní stránku.
Naopak do odkazového katalogu by neměla přijít firemní stránka.
Do některých důležitých sekcí se odkaz nedá přidat (to platí jak pro firmy.cz, tak pro odkazový katalog). Pokud v nich nějaké odkazy vidíte, jsou pravděpodobně placené.
Na přidání nové firmy složí odkaz, na každé stránce je někde dole.
Na zadání firemní stránky do firmy.cz potřebujete ičo. Teoreticky by se vám mělo podařit vložit při znalosti IČ alespoň tzv. negarantovaný zápis, což je bezplatný zápis někam dolů do sekce. Negarantovaný (neplacený) zápis má některá omezení. Lepší zápis na firmách obsahuje víc možností (fotky, nějaké povídání, mobilní verzi a nevím přesně co ještě), stojí to pár tisíc ročně a hodně firem si ho objednává, protože se jim to asi vyplácí.
U každé firemní stránky má Seznam tzv. detail firmy, což je stránka, která se automaticky vygeneruje ze zadaných údajů o firmě. Je možné, že tento detail (stránku na firmy.cz) navštíví více uživatelů, než samotné webové stránky firmy. Máte-li firemní stránky, počítejte s tím a při registraci zadejte co nejpřesnější údaje (včetně například otevírací doby). Titulek zápisu musí být jméno firmy, jak je uvedeno v obchodním rejstříku. Pokud chcete do výpisu a do detailu logo nebo další vychytávky, je to placené. Ceny najdete v levém sloupečku skoro každého detailu firmy.
Pokud jako firma provozujete druhý komerční web a není to web vaší firmy, tak se do Seznamu můžete dostat pouze přes zápis asi za 15 tisíc ročně. Doporučuji vám, abyste se jej pokusili dostat do nekomerčního katalogu (odkazy.seznam.cz).
Odkazový katalog je pozůstatek někdejších nekomerčních sekcí původního projektu katalogu. Překvapivě tento katalog stále ještě běží, ale Seznam ho moc nepropaguje. Protože se správě odkazového katalogu věnuje naplno pouze několik málo administrátorů (myslím, že čtyři, na firmy.cz jich jsou mraky), může přidání nebo úprava odkazu trvat dlouho.
Odkazy v katalogu se řadí podle S-ranku, což je veličina, která vzniká jako boční produkt fulltextového vyhledávače.
Na jaře 2005 spustil Seznam jako výchozí vyhledávání fulltextovou technologii. Tím poněkud oslabil význam zápisu v katalogu, protože dříve se v katalogu i primárně vyhledávalo. Komerční sekce se dají prohledávat ze záložky firem.
Občas se na českém webu objeví služba, která slibuje zařazení odkazů od více katalogů. Žádná z nich nefunguje dobře a skoro všechny jsou placené. Nemá to cenu, je to ztráta času. Důležité je zařadit odkaz pouze na Seznam, Centrum a do celosvětového katalogu DMOZ (do toho už taky, ne, od roku 2017 nefunguje), přičemž zrovna do těchto důležitých katalogů ty registrovače nefungují.
Zvažte slovenské katalogy Zoznam.sk, Azet.sk aj.
Spojené Centrum a Atlas už v podstatě svoje katalogy zavřely. Místo toho centrum provozuje katalog Najisto.cz, což vlastně už vůbec není katalog, ale pokus o prodej firemních zápisů ala Zlaté stránky.
Tahle kapitolka už není moc aktuální. Dříve na popisku záleželo hodně, protože se podle něj vyhledávalo. Dneska (2011) už se podle popisku příliš nehledá. Význam to má pouze ve firemním katalogu Seznamu (firmy.cz), ze kterého se popisky coby ověřená metadata připojují k záznamům stránky ve fulltextovém vyhledávání, takže pak mají podobnou váhu jako například meta tag description.
Dejme tomu, že mám ve Slaném firmu ŠEV, která se zabývá opravou a prodejem šicích strojů. Do katalogu zadám stránku s těmito parametry:
Titulek | Prodej šicích strojů |
---|---|
Popis | Internetové stránky firmy ŠEV. Prodej šicích strojů firem Šijeto, Klepeto a Krejčík&Rychlík. Navštivte naši prodejnu ve Slaném! Také opravujeme. Nejlepší výběr! |
URL | http://sev.hyperlink.cz/vitejte.html |
Kategorie | Pro účely tohoto příkladu není důležitá. |
Proč píšu, že to je odstrašující příklad?
Titulek | Šicí stroje - ŠEV Slaný |
---|---|
Popis | Prodej a oprava šicích strojů firem Šijeto, Klepeto a Krejčík&Rychlík. Výběr z desítek typů. Desetiletá tradice. Nitě, jehly, náhradní díly, údržba. |
URL | http://sev.hyperlink.cz/sici-stroje.html |
Naštěstí všechny důležité české servery češtinu zobrazují dobře a při vyhledávání textu zároveň hledají alternativu bez diakritiky. Proto nemá smysl zadávat informace bez diakritiky.
Na anglických katalozích nemá smysl jiný jazyk než angličtina. Přidávací kontroloři pokud textu nerozumí, tak stránku prostě nepřidají. To platí jak pro české, tak anglické administrátory. Takže vždy přidávejte odkaz v jazyce, ve kterém je katalog.
Hodně lidí má dobrý web se spoustou zajímavých podstránek různých oborů. Ale mylně se domnívají, že katalogy nějak automaticky zařadí všechny stránky jejich webu. To sice platí pro fulltextové roboty, ale rozhodně ne pro katalogy. Třeba někdo má osobní stránky, které do katalogů přidá, ale další tamní dobré informace (třeba o hudbě, koníčcích a pod.) zůstanou světu skryty.
Takže pokud jsou vaše podstránky zajímavé, přidávejte je. Administrátoři to nemají úplně rádi (chtějí zabránit podvodům), ale pokud si toho nevšimnou, tak to v pohodě přidají.
Pokud ale budete mít stránek třeba v Seznamu hodně, může se vám stát, že na to jednoho dne někdo přijde a promaže to.
Nejznámějšími a nejlepšími českými katalogy jsou Seznam (odkazy.seznam.cz), a Centrum (2009: používá nyní jiný katalog, 2011: už to v nekomerční oblasti zabalili). Průběžně se snaží spousta dalších katalogů, do kterých se lidé registrují pouze kvůli zpětným odkazům. Ze zahraničních katalogů má smysl být v Yahoo. V Open Directory Project (dmoz.org) už ne, protože ten od roku 2017 už neběží.
Existuje jich čím dál tím víc. Pokud třeba děláte stránky o kočkách, doporučuji hledat třeba v Google něco takovéhoto:
kočky "přidat odkaz"
Přidáním svých stránek do tematických katalogů sice možná nezískáte hodně návštěvníků, ale můžete získat nějaké tematické body v očích fulltextových vyhledávačů.
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.