Dost často se to motá.
SEO je optimalizace pro vyhledávače, aby šly stránky normálně najít.
SEM je marketing ve vyhledávačích, obvykle placený.
Jedno pojetí udává, že SEO je jen jednou ze složek SEM, tedy že SEO patří pod SEM (ostatně je to logické, protože i za SEO se ve skutečnosti platí). V tomto pojetí je pojem SEM chápáno skutečně jako marketing, jako celé široké spektrum aktivit určených na propagaci webu za peníze.
Častěji jsou ale SEO a SEM chápány odděleně (alespoň tedy v Česku určitě). SEM se přitom zužuje na nákup reklamních produktů, které mají propagovat vlastní web, ve vyhledávačích a na jiných webech.
Kvůli tomuto zmatku vypadají debaty o SEM jako jeden o voze, druhý o koze. Nedá se ale říci, které pojetí je správně, protože obor je dost mladý a terminologie není ustálená. Já spíše zastávám pojetí nezávislosti SEO a SEM.
Hlavní výhoda SEM oproti SEO spočívá v tom, jak je to pracné:
dobrá optimalizace pro vyhledávače (SEO) je vždy spojena s úpravami stránek, na které se lidé mají dostat -- SEO znamená práci na stránkách
marketing ve vyhledávačích (SEM) se dá provést i bez vlastní úpravy stránek, stačí mít peníze -- SEM pouze lifruje lidi a náklady se hodí do nákladů.
V praxi se samozřejmě vyplácí dělat oboje -- SEO i SEM --najednou.
Pro pořádek ještě jednou, co znamenají ty zkratky
Search Engine Optimization = optimalizace pro vyhledávače
Search Engine Marketing = marketing ve vyhledávačích
Search Engine = vyhledávač. Jsou dvě různá pojetí vyhledávače -- jako konrétní stránka (např. Centrum) a jako systém algoritmů (Google). Například na stránce Centrum vyhledává systém algoritmů Google
Search Engine Result Page = stránka výsledků vyhledávání
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.