AdWords 2/4 - vzorec řazení a míra prokliku

Jak už jsem psal, platí se za prokliky. Když se můj inzerát zobrazí v pravém sloupku nebo nad výsledky Google, tak ještě nic neplatím. Až teprve když uživatel klikne, tak ode mě dostane Google zaplaceno. Já přitom dostanu uživatele na svoje stránky, navíc je to uživatel, který hledal něco, co nabízím. Všichni jsou spokojení.

Zkuste si chvilku hledat na Google a všímejte si těch inzerátů vpravo. Uvidíte, že na některé dotazy tam není nic a na jiné dotazy je těch inzerátů plno. Některá slova jsou prostě hodně konkurenční = drahá. Ta opravdu konkurenční slova zaplní celou pravou oblast stránky. Na českém hledání je zatím takových slov relativně velmi málo (třeba Webhosting, Chorvatsko), ale počítám, že přibudou.

Obecně se má za to, že nejlepší je mít inzeráty co nejvýše. Jiné systémy, třeba Overture nebo e-Target to dělají tak, že čím více zákazník za proklik zaplatí, tím výše se jeho slovo dostane a přeskočí konkurenty. Google na to jde chytřeji. Google ví, že kdyby řadil inzeráty jenom podle ceny, tak se na první nejvýhodnější místa můžou dostat nějaké úplně nesmyslné inzeráty nějakých pracháčů, na které ale nebude nikdo klikat. Podle čeho tedy Google inzeráty řadí? Pokud si na to vezmu selský rozum a budu předpokládat, že Google chce maximálně vydělat, tak mi vychází, že Google nahoru strká inzeráty, které mají nejvyšší součin míry prokliku (tedy pravděpodobnosti kliknutí) a ceny, kterou je inzerent ochoten zaplatit. To je celý vzorec.

Takže pokud chci mít inzerát co nejvýše, tak si buďto musím nastavit vysokou cenu za proklik (což může znamenat výdaje, to proberu příště), nebo si vylepšit míru prokliku. Míra prokliku je poměr počtu prokliknutých inzerátů vůči počtu zobrazených inzerátů. Prostě pravděpodobnost kliknutí. A tu chci mít co nejvyšší. Doufám, že to nevysvětluju moc složitě.

Zvyšování míry prokliku

Na první pohled je to jednoduché -- stačí napsat neodolatelně slibné inzeráty, na které si prostě klikne každý. Sex zdarma nebo tak. Míra prokliku obrovská. Jenomže je v tom háček, za každé kliknutí totiž platím. Pokud si návštěvník mého webu nic nekoupí, tak to jsou prostě vyhozené prachy, skvělá míra prokliku je sama o sobě nanic. Takže je potřeba psát do inzerátů pravdu, aby přišli ti praví zákazníci.

Lepší než zvyšovat počet kliknutí je možná redukovat počet zobrazení. Dám příklad. Hledám olympus opravna. Všechny inzeráty, které napravo vyběhnou, jsou na slovo olympus a jsou mi úplně k ničemu (opravy neposkytují, chtějí mi foťák prodat), takže rozhodně nekliknu. Majitelé inzerátů utrpěli zobrazení, za které sice nic neplatí, ale snižuje se jim míra prokliku. Sice nepatrně, ale snižuje. Ono se to posčítá.

Řešením je přidat v účtu AdWords nechtěná slova mezi vylučující slova (negative keywords). Dělá se to normálně v seznamu klíčových slov tak, že se před vylučující slovo napíše mínusko. Vyloučené slovo v dotazu potom znemožní zobrazení inzerátu. Nejen, že se tím může zvýšit míra prokliku, ony se tím dají i uspořit peníze. Kdo hledá třeba "mobil melodie", dostane inzeráty na obchody s mobily. Pokud na inzerát klikne, těžko něco koupí, protože mu jde o melodie. Majitel obchodu ale za proklik platí Googlu. Takže kdo má inzerát na klíčové slovo mobil, měl by si mezi vylučující slova přidat "melodie".

Jenomže to každého nenapadne. Často hledaná sousloví se dají naštěstí objevovat v nástroji od AdWords Keyword Suggestion (překládám jako Nástroj pro návrh klíčových slov, ale když se podíváte na URL, uvidíte Sandbox = pískoviště). Škoda, že na české dotazy to zatím vrací velmi málo výsledků. Ale i z anglických výrazů se dá leccos zjistit. A tady když si zadáte svoje slovo, uvidíte slova příbuzná.

Další způsob, jak zvýšit míru prokliku, je používat co nejvíce specializovaná klíčová slova. Dokonce taková, o kterých neexistuje moc stránek. Myslím, že u nich je větší šance, že uživatel na inzerát klikne. Když třeba hledám slovo "Kréta", vyjedou mi tři inzeráty. Proč mi ale žádný nevyjede na slovo Knossos? Přitom všechny cestovky, co létají na Krétu, vozí lidi také do Knóssu. Dobře to dělá třeba cestovka rywal.cz, která mi nabízí inzerát, když hledám něco o chorvatském letovisku Senj.

Obecná slova, jako třeba chorvatsko, webhosting nebo PDA, jsou sice hodně vyhledávána, ale možná bude lepší tlačit úsilí směrem k většímu počtu méně hledaných slov. V češtině na ně není konkurence, a tak jsou extrémně laciná. O těch cenách příště, začíná se na jednom centu za proklik.

 

 

Publikováno 18. března 2004

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.