Zákazníci webdesignérů versus uživatelé webů

Klienti webdesignérských studií a kreativních agentur vědí zpravidla velké kulové o tom, jak funguje web. Jejich požadavky jsou nezřídka v přímém rozporu s přáními a potřebami uživatelů stránek.

Radek Hulán rozjel další kolo polemiky na téma, zda na webu má šanci zábava, jásavé barvy a pohyb. Minule to bylo o flashi, pak o puritánství, nyní je text obecnější a jmenuje se ONI jsou zcela určitě z jiné planety!!! Radek deklaruje třídu "ONI", což je "95% lidí kolem". Jsou to lidé, kteří se chtějí bavit, mají ten pohyb rádi, barvy milují a hlavně jsou to ti, kdo platí:

Klientům se líbí pohyb. Klientům se líbí jásavé barvy. Klientům se líbí, když to bliká. Klienti, to jsou ti, co určují trendy webu! ONI! Neuspokojíte-li klienta, tak... zahynete...

a o kousek níže:

Obarvená písmenka jsou omyl. ONI jsou ti jediní, kdo tomu skutečně rozumí. ONI hlasují svými nákupy... Nepodléhejte pocitu, že tomu Vy rozumíte!

Moc se mi líbí Radkův důraz na ekonomickou stránku věci, liší se tím od planých teoretiků. Zní to skoro rozumně. Teď si ale řekneme, kde udělal Radek Hulán totální botu, čímž se ocitl zcela mimo mísu.

ONI platí, ale kdo komu?

Když přijde klient za webdesignérem s objednávkou na stránky, je primárním cílem webdesignéra dostat zaplaceno. To se mu podaří tím spíše, čím víc klientovi stránkami zaimponuje. Z pohledu webdesignéra jsou ONI ti klienti, kteří platí. Ať už udělá webdesigner flašovou estrádu, nebo dobré informační stránky, klienti platí to, co si objednali.

Z pohledu majitele stránky (klienta) jsou těmi platícími ale uživatelé jeho webu. Pokud je web udělaný blbě, tak to ale ti klienti většinou nepoznají, neboť jsou i z jiné formy propagace (většinou z mediální reklamy) zvyklí, že efekt není přímo měřitelný.

Klienti zatím chtějí od webu většinou to, na co jsou zvyklí z jiných médií. Malí podnikatelé zvyklí inzerovat v lokálních inzertních novinách si rádi nechají postavit informačně bohatý textový web. Naopak velké firmy zvyklé používat na propagaci málo cílenou mediální masáž (televize, billboardy a spol.) si zase na webu přejí spoustu efektů, což se odráží jak na jejich webech (zpravidla příšerných), tak na jejich reklamách. Snaží se uživatele na stránkách oslovit svou značkou a brandovými efekty, stejně jako to dělají v reklamě. Čili barvy, pohyb, jásot. Podstatné je, že se klienti domnívají, že je to účinné: uživatel si značku a brand zapamatuje a pak kupuje výrobky.

Ono to možná totiž účinné je! V porovnání s jinými reklamními kanály (televize, tisk) je reklama na vlastním webu s přihlédnutím k nižším nákladům pravděpodobně vysoce účinná. Marketingoví kouzelníci jsou tím nadšení a plácají se do stehen. Jenomže pokud někdo svůj web používá jako reklamní kanál, zahazuje tím obrovskou příležitost použít web jako kanál komunikační. Textový web otevřený komunikaci přináší velmi přesná data, bohatší kontakty na potenciální zákazníky a hlavně mnohem vyšší dlouhodobý zisk.

Pak ještě existuje nezanedbatelná skupina klientů, kteří si web objednávají ve skutečnosti ne proto, aby jim vydělával, ale pro potěšení. Leckterá organizace pravidelně vyčleňuje dvě stě tisíc na nový web bez určení účelu, hlavně to musí být hezké. Tam pak opravdu není co řešit a vůbec to není o zisku organizace, ale pouze o zisku (kamaráda) webdesignéra.

Takže když to shrnu, tak pro webdesignéra, který se setkává s běžnými klienty, je dobré domnívat se, že lidé mají rádi pohyb a dělat weby pro krásu s použitím zastaralých prvků, jako jsou animace nebo obrázkové reklamní slogany místo nadpisů. Není se co divit, že webdesignéři preferují klienty, kterým nezáleží na tom, jak dobře nebo špatně výsledek bude fungovat a vydělávat. Hlavně, že je tam ředitelova oblíbená barva a hýbe se to (to se dá zařídit).

A Radek, jehož článek kritizuju, udělal chybu v tom, že zaměnil preference typického nevzdělaného hňupa, který weby objednává, nenechá si poradit a diktuje do nich kraviny, s běžným uživatelem, který na weby pak musí koukat. Vlastně naštěstí nemusí.

Reakce Browsera: "chlape, ty mas problem.. vim, zes byl v seznamu a ze v seznamu spousta lidi zmagorela.. ale ze i ty? brandovy obrazky a brandovy efekty?? boha marja :))"

Pixyho reakce: "Hodně by o tom mohl povyprávět třeba Pavel Kout, tedy autor předělaného Mall.cz a podle všech informací přímo ukázkového příkladu, kdy předělávka do striktiního XHTML a CSS (tedy "obarvená písmenka") měla zřetelný ekonomický přínos a větší spokojenost zákazníků. :o)"

Radek Hulán doplnil svůj původní text o svou reakci na tyhle moje plky (v hnědém rámečku níže). Má to šťávu a ostře s ním nesouhlasím.

 

Publikováno 2. března 2004

Tento článek je původně z weblogu

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.