Počítadla a statistické servery

jak nejsnáze získat statistiky stránek

Jak získat data pro statistiky - Počitadlo - Statistické servery Toplist a Navrcholu - Google Analytics - Vlastní statistický web

Jak získat data pro statistiky

Máte tři základní možnosti sběru dat pro statistiky o návštěvnosti svých stránek:

  1. Cizí servery stahují obrázky z mých stránek a počítají si to. To jsou počitadla a statistické servery. O nich pojednává tato stránka.
  2. Na vlastním serveru se dá zapnout logování. Server sleduje všechny požadavky a zapisuje je do souboru (do logu). To je přesnější, ale v této stránce se tím nezabývám.
  3. Složitější dynamické weby si zobrazení stránek počítají ve vlastní databázi.

Nejjednodušší je přitom použít počítadlo z cizího serveru. Je to skoro bez práce a v mnoha případech tak dostanete tak dobré statistiky, jaké byste si sami neupekli.

Počitadlo

Jak na svou stránku vložit počítadlo:

  1. Je třeba jít na stránku počítacího serveru a najít formulář na registraci.
  2. Zaregistrovat se.
  3. Server vygeneruje HTML kód počítadla.
  4. HTML kód počitadla je potřeba přidat do své stránky.
  5. Na stránce se bude objevovat počitadlo, server bude počítat přístupy.

Pak už můžete pozorovat, jak vám naskakují přístupy. Nemá vůbec žádný smysl snažit se nahonit tam co nejvyšší číslo -- počet přístupů je pouze pro vaši orientaci, návštěvníka stránky zpravidla nezajímá. Navíc si při zakládání počítadla můžete nabrnkat libovolně vysoké číslo nebo počty sami sobě zvyšovat.

Která počitadla zvolit

Českých serverů, které nabízejí registraci počitadla, existují desítky (anglických tisíce). Odkazy na ně najdete třeba na Seznamu v sekci počitadla. Můžete si zaregistrovat počitadel víc a porovnávat jejich vlastnosti.

Já osobně mám přímou zkušenost s počitadly

Co různá počitadla umějí

Navzájem se mohou velmi lišit tím, co zadarmo dovedou:

Jakmile počitadlo tohle všechno umí, už je lepší nazývat ho statistickým serverem.

Statistické servery Toplist a Navrcholu

Největší zkušenosti mám s českými servery www.toplist.cz a www.navrcholu.cz. Umějí toho hodně zdarma a poskytují solidní představu o tom, co se na stránkách vlastně děje.

Českých statistických serverů existuje docela dost. Asi nejznámější je netmonitor, který se mi ovšem jeví zbytečně komplikovaný. Netmonitor je považovaný za de facto autoritu při porovnávání návštěvností velkých serverů (zejména pro účely reklamy). Ale nemá bezplatný program. Stejně tak nemají bezplatný program Emerite nebo Navstevnost.cz.

Navrcholu začalo za měření větších webů před rokem požadovat platbu, ale pro malé stránky měří zdarma. Toplist je zdarma úplně.

Jak začít - registrace

Do stránek je potřeba přidat měřící kód (u Toplistu může být i neviditelný), ten kód se získá po registraci stránek do systému.

Na registraci nepotřebujete nic složitého. Je to to samé, co u počítadel. Musíte vědět URL stránek a svůj mail (doporučuji jej zadávat pravdivě, potom na ten mail chodí statistiky).

Při registraci je třeba zvolit tematickou kategorii webu, např. domovské stránky, software apod. Každá kategorie má pak svoji stránku, porovnávající návštěvnost stránek v té které kategorii. Takže se dá jakoby závodit s konkurencí. Důležitější je ale detailní statistika stránky.

Detailní statistiky

Detailní statistika stránky obsahuje počet různých přístupů, grafy a přehledy, na které stránky uživatelé koukají a odkud se tam dostali. Svoje detailní statistiky si můžete zaheslovat, aby je nikdo jiný nečetl. To považuji za zbytečnou paranoiu. a tak se můžete zkusit podívat na detailní statistiky stránek Jak psát web a vyzkoušet si naživo, co to umí. (Jak psát web Navrcholu, možná neaktuální a Jak psát web Toplist).

Návštěvnost webu se měří v různých veličinách:

Unikátní IP je počet IP adres, ze kterých se za den na moje stránky někdo podíval. Problémem bývá to, že za jednou IP adresou podnikových sítí se mohou klidně skrývat stovky fyzických uživatelů.

Jako unikátní uživatelé se obvykle počítají jednotlivé připojené počítače (bere se to podle cookies). Když chlap odpoledne v práci vstane od komplu a večer doma sedne k jinému počítači, už jsou to dva unikátní uživatelé.

Definice návštěvy (Visit) už je těžší. Mělo by jít o počet "seancí" uživatelů (Navrcholu tomu říká session). Měří se na základě IP nebo cookies, kdy se jedno cookie/IP počítá vícekrát za den, je-li mezi přístupy 30 minut (vizte třeba metodiku Toplistu).

Další veličina je zhlédnutí (pageviews, u Navrcholu "přístupy") a počítá se prostým součtem požadavků za den bez ohledu na to, od koho požadavek je. Platí nerovnost Unique IP <= Visits <= Pageviews.

Toplist měří jenom návštěvy a zhlédnutí.

Největší důraz je na obou serverech kladen na veličinu návštěvy (visits, sessions). Řadí se podle ní výsledky, protože je nejvíce objektivní. Kvůli rozdílné technologii a metodice výpočtu návštěv se hodnoty z Navrcholu a Toplist v absolutních číslech liší (Toplist počítá trochu větší hodnoty). Sledováním počtu návštěv v čase získáte dobrý přehled, jak si zrovna vedete, oba servery to umějí vykreslit do grafů.

Měřte všechny stránky

Počítací kód si můžete umístit buďto pouze na hlavní stránku, raději ale do všech stránek svého webu. Můžete pak porovnávat zhlédnutí různých svých stránek. Mnohokrát mě překvapilo, jak je některá stránka nečekaně populární (např. download archivu) a že o jiné pečlivě připravované stránky prakticky není zájem. Zpravidla za to může chyba v navigaci, které bych si jinak nevšimnul: prostě mi někde chybí odkaz na důležitou stránku.

Když si dáte kód do pěti stránek místo jedné, tak se vám sice zvedne počet pageviews (zobrazení), ale počet návštěv zůstane přibližně stejný, protože se dá uvažovat, že jedna návštěva si prokliká stránek víc.

Sledujte, odkud přišli

Ještě zajímavější je statistika "odkud přišli", dostupná při vložení javascriptového kódu. Využívá vlastnosti document.referrer. Ta obsahuje adresu stránky, na které uživatel kliknul na odkaz, než se dostal na sledovanou stránku. Nejzajímavější jsou z toho dotazy do vyhledávačů: například díky těmto statistikám vím, že ze Seznamu na mě nejvíce klikají ti, kdo hledají několik málo slov: pozadí, html, css, javascript, frontpage. Z Google oproti tomu jde o spoustu (často zcela nečekaných) termínů z oblasti HTML. Takové poznatky hodně pomáhají při optimalizaci pro vyhledávače. Nebo když ze dne na den stoupne návštěvnost, stačí se podívat, který dobrodinec na mé stránky přidal odkaz.

Varování: Sledování refererů je sice nesmírně zábavné, ale návykové!

Ještě musím zmínit pár zajímavostí.

Placené programy

Z obou systémů se za určitý poplatek dají získávat maximálně detailní statistiky v různém zpracování. Nevím, zda by se mi to vyplatilo platit, protože jsem v Navrcholu i Toplistu dostal ty nejlepší programy zdarma (od Toplistu protože jeho majitel je kámoš a od Navrholu protože mě asi považují za velké zvíře), ale v některých případech bych do placených programů klidně šel. Třeba souhrnné statistiky příchodů z vyhledávačů jsou nedocenitelné. Toplist Profi by pro můj rozsáhlý web na rok stál pouze 2000 korun, pro většinu webů je z pět stovek ročně.

Profesionální servery si nechávají statistiky počítat serverem iAudit (neboli idot.cz), který je považován za nejobjektivnější. Jeho služby jsou placené a v zásadě naprosto nesmyslně drahé. Každý server se snaží v idotu nahonit co největší čísla, protože čím vyšší má naměřenou návštěvnost, tím lépe se na jeho stránkách prodává reklama.

Google Analytics

Mrkněte na Google Analytics. Jde o bezplatný statistický server výborné kvality. Další informace o Google Analytics.

Vlastní statistický web

Pokud na svém serveru můžete provozovat PHP skripty, existuje pár serverových programů, které umějí počítat návštěvnost. V poslední době se neobyčejné oblibě těší program PHPMyVisites. Já jej nepoužívám, ale zkuste se na oficiální webu mrknout na ukázky.

Odkazy na počitadla a statistické servery obsahují sekci věnovanou vlastním řešením.

Druhý základní způsob, jak si můžete sami počítat statistiku např. čtenosti článků, je zapracovat takovou věc rovnou do návrhu své databáze nebo redakčního systému.

Zcela jinou metodikou je zpracovávání serverových logů. Kromě komerčních programů (Clicktracs, Urchin) můžete zkusit bezplatné -- Webalizer nebo složitější AwStats. Pro zpracování logů na disku se hodí Analog. Já logy zpracovávám ručně, tedy přesněji řečeno linuxovými utilitami grep, cut, sort, uniq a podobnými.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB

o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Základy Prvky stránek Tvorba webu

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.