Česká kontextová reklama na Idnesu

Aktualizace 2013: článek je zle zastaralý, nečtěte to.

Technologie umožňující vkládat do stránek cílenou reklamu, vybranou podle zaměření stránky, se testuje na serverech idnes.cz a sme.sk. Reklamní sdělení se vybírají ze systému eTarget.cz a eTarget.sk. Všimnul jsem si toho v sobotu 7. února 2004.

V pondělí ráno pak vyšla tisková zpráva (odkaz už nefunguje), podle které se na vývoji rozpoznávací technologie spolu s eTargetem podílel český vyhledávač Jyxo.

Podívejte se například na článek o lyžování ve Francii (odkaz odebrán, protože už tam ta reklama není). Když sjedete až dolů, je tam rámeček nadepsaný sponzorované odkazy. V něm jsou tři reklamní odkazy dodané tím novým systémem: jeden o lyžování v itálii, dva na ubytování v Krkonoších a v Beskydech. Docela slušně zacílená reklama. Kreativní ředitel Idnesu Petr Matoušek mi potvrdil odhad, že míra prokliku se pohybuje kolem jednoho procenta. To je na reklamu pod článkem více než slušné.

Pro většinu článků ale systém nevybere nic, protože články buď nejsou ničím typické, nebo v systému prostě není dost odlišných reklam. Vybral jsem schválně něco o cestování, protože z Google AdWords vím, že české cestovky už si systémy Pay Per Click oblíbily.

eTarget a AdWords jsou PPC

eTarget je jakási obdoba programu Google AdWords, akorát že československá. Oboje jsou systémy Pay Per Click (PPC, platba za prokliknutí) poskytující textovou reklamu do výsledků vyhledávání. Zatímco Google AdWords vkládá reklamy zejména do pravého sloupečku hledání v Google, eTarget plní textovou reklamou velké slovenské vyhledávače a všechny méně významné české vyhledávače. Platební model funguje tak, že firma do systému zadá inzerát, který se zobrazí jen uživatelům hledajícím zvolené klíčové slovo. Firma pak platí za prokliknutí uživatele. Uživatel přicházející z vyhledávačů dost často něco nakoupí, a tak se to vyplácí. A jeje, zase jsem se nějak rozkecal, zkusím to zestručnit.

Program Google AdWords v mnoha ohledech eTarget převyšuje. Jednak neřadí inzeráty pouze podle ceny, ale také podle click-rate. Hlavně je ale AdWords asi 4x levnější (nejlevnější proklik za 5 centů). Akorát není česky, a tak je v AdWords docela málo českých inzerátů. Další podstatnou zajímavostí Google je existence programu AdSense. Na některá slova má Google přebytek poptávky, a tak je vkládá do partnerských stránek (a za prokliky dává majitelům stránek provizi). To, jakou konkrétní reklamu má na partnerské stránce zobrazit, určí Google analýzou textu stránky. AdSense pro české stránky nefunguje, protože Google nemá pro češtinu ten analytický jazykový nástroj (to tvrdí přímo lidé z Google a dává to smysl).

České AdSense?

Jyxo s eTargetem vyvinuly technologii, která umí na stránce zjistit klíčová slova a najít pro stránku odpovídající reklamu. Zatím je nasazena jenom na serveru idnesu. Když jsem si ale rozpitval reklamní kód, zjistil jsem, že skript je napsaný tak, aby byl schopen dodávat reklamu nejenom pro stránky Idnesu, ale pro libovolnou cizí stránku (cílenost jsem si ověřil na svých stránkách, trochu to blbne, ale funguje). Teoreticky by se tak dal postavit PPC reklamní systém pro celý český web.

Praxe bude zatím jiná. Protože si reklamní systém dodávající reklamy v současné verzi musí nějak cílovou stránku stáhnout (jako parametr si na idnesu posílá url tiskové verze stránky, aby tam nebyl balast), při masovém využití by to dost rychle upeklo server, i kdyby se to cacheovalo (jako že se to asi cacheuje). Oproti tomu server Google AdSense stránku nestahuje a využívá indexu Google pro zjištění klíčových slov stránky. Spolupráce eTargetu s Jyxem napovídá, že příštím krokem může být právě využití indexu Jyxa. Napřed se ale musí do systému eTarget dostat dostatečné množství inzerátů, aby takový systém měl vůbec co zobrazovat. A tady vidím kámen úrazu: 6 korun za nejlacinější prokliknutí je stále příliš mnoho, než aby se vytvořil převis poptávky.

Na závěr musím pochválit kodéry javascriptu, kteří reklamu připravovali. Využití kombinace DOM, neviditelného iframe a javascriptu umožňuje pokračovat v zobrazování stránky, zatímco se reklama ze serveru nahrává. Ne jako přiblblé kódy z billboard a bbmedia, co jsou po celém českém webu, na které stránka musí čekat. Ale o tom zas někdy příště.

Související: Robert Němec v diskusi SEO uvádí vtipné příklady nepovedeného směrování.

 

Publikováno 9. února 2004

Tento článek je původně z weblogu

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.