Úvod do Google AdSense - 1

Google AdSense je on-line program, který umožňuje majitelům stránek umístit si na stránky reklamy z Google. Pokud budou uživatelé na reklamy klikat, majitelé stránek budou dostávat provizi. Vysvětlím to na obrázcích, budu zjednodušovat.

Adsense a AdWords

Slovo AdSense je v českém prostředí zaměňováno za slovo AdWords. Je mezi tím sice spojitost, ale jde o různé programy. Možná by se dalo říci, že AdSense je podmnožinou nebo mladším synovcem AdWords. AdSense bez AdWords být nemůže, naopak AdWords je samostnatné. (Slovo AdWords by se dalo hrubě přeložit jako reklamní slovo, kdežto AdSense je něco jako reklamní cit.)

AdWords = reklama ve výsledcích vyhledávání na Google

O Google AdWords už jsem psal (1 2 3 4 díly, hlavní stránka AdWords). Jde o systém, kterým se zadávají reklamy do pravého sloupku na Google. Google tyto reklamy zobrazuje na objednaná klíčová slova a za klikání dostává od inzerentů peníze. Funguje to i pro česká slova a české hledání, proklik se dá získat už okolo 2 centů (což je vskutku laciné, můžete si to skoro hned vyzkoušet). Uživatelé klikají, dostávají se na inzerentovy weby a tam mohou přinášet zisk.

Lépe je to vidět na schématickém obrázku. Schéma Google AdWords:

schéma výhod a toků v systému Google AdWords

AdSense = reklama na obsahových stránkách

Nabízí se spojení, a tak vzniká AdSense. Google posílá reklamy ze systému AdWords do různých obsahových stránek, jejichž majitelé jsou v AdSense zaregistrováni. Reklamy jsou cíleny na klíčová slova, která jsou pro tu kterou stránku charakteristická (to Google pozná). Pokud bude například stránka o Francii, zobrazí se na stránce reklamy inzerentů, kteří si přejí zobrazovat reklamy na slovo Francie. (Všechny reklamy jsou samozřejmě textové a statické, majitel stránky si může nastavit jejich barvy.) Když si uživatel klikne, podělí se Google s majitelem stránek o částku, kterou inzerent za proklik zaplatí.

schéma výhod a toků v systému Google AdSense

Oproti minulému obrázku je zde navíc majitel stránek. Na obrázku vidíte, že v systému AdSense vyhrávají hned čtyři strany -- vyplácet se to může všem.

Je dobré zmínit, že inzerenti mají v systému AdWords distribuční nastavení, ve kterém si mohou účast svých reklam v AdSense vypnout (říká se tam tomu "obsahová síť"), pokud by se jim to nevyplácelo.

Příště si probereme, jak probíhá registrace a co musí stránky v systému splňovat.

Publikováno 10. září 2004, aktualizováno v říjnu 2007

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB

 

 

 

o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

 

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt. Poslední aktualizace 04. května 2014.