Ranky

Slovo rank je zdrojem častých zmatků, protože znamená víc různých věcí. V angličtině znamená rank hodnocení, a proto když se v anglických zdrojích mluví o ranku, často se myslí řazení výsledků při hledání dotazu. V české odborné komunitě se ustálilo jednodušší pojetí ranku jako nějaké číselné hodnocení nezávislé na hledaném dotazu.

Každý vyhledávač tedy má svůj rank (v praxi má každý vyhledávač ranků mnohem víc, ale navenek propaguje jeden).

Projevuje se hodnota ranku v řazení výskedků? Ano, ale málo. Například o slavném Google PageRanku je známo, že je jenom jedním z asi dvou set signálů, které se na celkovém řazení výsledků podílejí. Podobně je to u Seznamu, kde je sice signálů méně, ale S-rank je pouze jedním z nich.

Ranky se počítají různě, ale nejčastěji se uvádí, že se počítají z odkazové sítě, tedy z toho, z jakých stránek se na počítanou stránku odkazuje. U PageRanku je to dokonce jediný vstup výpočtu. I u S-ranku se ví (ačkoli je konkrétní mechanismus výpočtu tajný), že se počítá z odkazů.

Každá stránka (přesněji každé URL a ještě přesněji každá kanonická množina) má vevnitř ve vyhledávači přidělen svůj rank, který se používá na různé věci.

Sledování ranků

Ranky se dají sledovat různými nástroji. Původně bylo ranky možné sledovat pouze přes nástrojové lišty v prohlížeči (například přes Google Toolbar se dal sledovat Pagerank právě navštívené stránky). Jsou to rozšíření do prohlížeče a musejí se instalovat (ovšem snadno).

Od té doby, co bylo odhaleno, jakým způsobem Google posílá čísla do svého toolbaru, už existují i jiné nástroje, většinou nějaké webové ukazatele. Já provozuju webík pagerank.yuhu.cz, tam se dá koukat na pagerank.

Je otázka, zda má smysl sledovat ranky svých stránek. V určité míře to smysl má, ale na druhou stranu nejde o nic extra důležitého. Důležité je to pro majitele stránek, kteří se živí prodejem odkazů, protože odkaz z vysoce rankované stránky má pro běžné (nepoučené) kupce větší cenu než odkaz z méně rankované stránky.

Životní cyklus ranku stránky

Jak zvýšit svým stránkám rank

Zjednodušeně řečeno je potřeba sehnat odkazy. Shánění odkazů je celý průmysl, říká se mu linkbuilding. Já se linkbuildingu chci věnovat níže.

Kromě linkbuildingu, který je nejdůležitější, se dají ranky jednotlivých stránek ovlivnit předěláním odkazů uvnitř vlastního webu. Jsou různé metody, jak soustředit rank buďto na hlavní stranu, nebo ho naopak rozdělit rovnoměrněji mezi podstránky. Oboje má své výhody a nevýhody, a oboje se hodí při různých strategiích SEO. Technicky se ty metody liší hlavně hloubkou logických úrovní stránek a tím, jak velké je odkazové menu. V praxi se k předělávání vnitřních odkazů přistupuje málokdy, protože to je hodně práce za málo užitku: pokud má například hlavní stránce rank přibýt, jiným stránkám přitom rank ubude, což je logická daň.

Odkazům na můj web se často říká "zpětné odkazy", čert ví proč zpětné. Asi protože se odkazy často měnily a důležité nebylo, koho odkazuju já, ale kdo odkáže zpátky na mě. Výměnou odkazů se pagerank nedá jednoznačně zvýšit. Ačkoli je výměna odkazů v principu užitečná věc, její přínosy jsou jiné než zvýšení ranku (hlavně výměna uživatelů). Z hlediska pageranku je výměna odkazů jen loterie -- aby jedna ze stránek na pageranku vydělala, druhá musí tratit.

Kromě zpětných odkazů mohou do určité míry některé ranky ovlivňovat i odkazy dopředné (tedy odkazy z mé stránky jinam), pokud míří na kvalitní tematické zdroje. Například Seznam to v nápovědě o S-ranku uvádí. Osobně bych byl rád, kdyby se váha téhle funkce oproti současnému stavu výrazně posílila, tak jako tak se její projevy postupem přesouvají mimo S-rank přímo do řadících algoritmů. Ze svých pozorování také mohu tvrdit, že i Google má rád stránky, které dopředně odkazují na kvalitní tematické zdroje.

Nofollow

Ke každému odkazu se dá přidat parametr rel="nofollow", který vyhledávačům říká:

Teoretickými výpočty se dá ukázat, že by se pro zvýšení součtu celkového pageranku na celém webu vyplatilo všechny odchozí odkazy (tedy takové odkazy, které míří na cizí web) označit tímto rel="nofollow", aby rank "neutíkal" pryč. Takové strategii se zjednodušeně říká pagerank sculpting a Google dal v roce 2009 na vědomí, že nefunguje (odkazy s nofollow se počítají do celkového počtu odkazů na stránce, takže takovými odkazy rank stejně "uniká", i když se nepředá cíli).

I pro jiné vyhledávače, kde by mohl sculpting fungovat, je těžké říct, zda je to dobrá strategie pro SEO. Pagerank totiž není jediným ze signálů, které určují úspěšnost webu ve vyhledávači. Proto doporučuju parametrem rel="nofollow" používat jenom v případě, kdy chcete na něco odkázat uživatele, ale nechcete tomu cizímu webu pomoci (takže se to hodí pro odkazy na nepřátelské stránky) nebo když si nemůžete být jisti, na co vlastně odkazujete (takovým případem jsou odkazy z uživatelských komentářů, které mohou obsahovat spam).

Kromě nofollow se na toto dá použít redirect přes url zakázané v robots.txt nebo nějaký javascriptový odkaz, prostě cokoli, co robot vyhledávače neumí pochopit jako odkaz. Tak se to řešilo, než vyhledávače zavedly parametry nofollow.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.