Opakované měření rolování kolečkem

Používání kolečka myši na rolování mých stránek se od října zvýšilo o 7%. (Psáno v lednu.)

V druhém lednovém týdnu jsem zopakoval říjnové měření uživatelských událostí na tomto webu. Z říjnových dat jsem už dříve vypočítal (a popsal v článku "Většina uživatelů roluje kolečkem"), že 76% zobrazení stránek je rolováno, z toho 55% kolečkem.

Lednová data jsem měřil naprosto stejnou metodikou (třináct vybraných stránek, omezení na uživatele IE6, měřeno přesně 7 dnů). Třebaže jsem nyní naměřil menší vzorek (něco málo přes 6 tisíc zobrazení), lze vypozorovat zajímavé trendy.

Procentní výskyt události při zobrazení stránky
Událost říjen 2003 leden 2004
Rolování 76% 79%
Točení kolečkem 42% 49%
Poměr kolečko / rolování 55% 62%
Klikání 70% 73%
Unload (související komentář) 52% 53%
 

Ta čísla sama o sobě nic neříkají, jsou pravděpodobně typická pouze pro můj web (jakpsatweb.cz). Údaje jako rolování nebo klikání říkají vlastně jenom to, že uživatelé stránku považují za zajímavou, tak si kliknou nebo odrolují. Jediné číslo považuji za obecně platné, totiž poměr točení kolečkem k rolování. Na různých stránkách poměr samozřejmě vyšel různě, ale točil se vždycky kolem 60% (průměr 62%, výb. sm. odchylka 6%).

Během tří měsíců se poměr točení kolečkem k rolování stránky zvýšil asi o 7%. I když připustím nějakou chybu měření (která ovšem mohla být na obě strany), je to dost velký skok. Pravděpodobně se pod stromečkem namnožily myši s kolečkem.

Další spekulativní vysvětlení posunu je to, že jsem některé čtenáře tohoto weblogu naučil kolečko používat (v prosinci dva spoty). Protože se ale čtenáři blogu se čtenáři měřených stránek překrývají asi jenom v 10% (odhad podle různých statistik), myslím, že to nehraje roli.

Další měření

Z naměřených statistik samozřejmě vyplývá spousta dalších věcí. Například na stránce O Google se za tři měsíce snížilo rolování o 5%, klikání o 15% a házení do pozadí (onblur) dokonce o 22%! Dlouho jsem dumal nad tím, čím to je, zatím nevím (nemám referrery). Každopádně je to pro mě ukazatel, že se buď stránka svojí kvalitou relativně zhoršila, nebo na ni část uživatelů chodí omylem.

Zatím mě to baví, a tak zkusím časem naměřit další věci (mám asi pět nápadů). Narážím pouze na akutní lenost. Ještě musím poděkovat Matěji Kloubkovi, který mi pro tato měření zdarma připravil hosting měřícího skriptu s perfektním logováním v rámci serveru ceskyhosting.cz.

 

Publikováno 22. ledna 2004

Tento článek je původně z weblogu

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.