Obcházení pastí

Domnívám se, že na uživatele webu přestávají platit laciné triky. Nemám pro to žádná data, berte to jako úvahu. Zejména zmíním pár důvodů pro používání statických obrázků v reklamě.

Napřed trochu odbočím. Celé mě to napadlo při překládání fráze "for free" z angličtiny. Instinktivně mi zpod prstů vylezlo "zdarma". A pak jsem se zarazil. Když se totiž řekne zdarma, tak si to představím napsané sytě červeným bezpatkovým písmem na sytě žlutém pozadí. ZDARMA. A jak je něco červeným písmem na žlutém pozadí, rozbliká se mi někde v mozku nad očima žárovička, která znamená: "pozor... reklamní podvod" a celé sdělení se přesměruje na /dev/null.

Nakonec jsem to tedy raději přeložil "zadarmo", to není tak zprofanované. Teď proč o tom píšu: je čas začít používat věci, které nejsou zprofanované. A to jak při běžné práci na webu, tak v reklamě. Dobrým příkladem je protiklad zprofanovaných animací a statických obrázků. Mám o tom dvě příhody:

V rámci jednoho výzkumu, který teď podnikám, jsem si při svém procházení webu zapnul obrázky. A že se obecně zajímám o reklamu, tak si i pamatuju (a píšu si to), když mě nějaká bannerová reklama zaujme tak, že na ni kliknu. Ze tří bannerů, na které jsem minulý týden kliknul, byly všechny tři dělané statickým obrázkem. Přitom nešlo o žádná falešná klikátka -- byly to dva plnohodnotné brandové obrázky a jeden text. Mám tři vysvětlení pro to, že jsem prokliknul zrovna statické obrázky:

  1. nebyly nepříjemné (neblikaly)
  2. načetly se rychle (to víte, statické obrázky), a tak jsem na ně zíral při čekání na obsah stránky
  3. bylo skoro vždy zřejmé, kam vedou

Možná jsem hodně velký exot, takže nemá cenu považovat mě za statisticky významnou množinu pro výzkum chování. Na druhou stranu si myslím, že při procházení webu se chovám relativně stejně unikátně, jako většina schopnějších uživatelů webu. Takže se zkuste nad mými důvody zamyslet. Občas se mi dokonce stane, že považuju statický banner za část stránky. Že se nehýbe, věnuju mu občas stejnou pozornost jako běžnému obsahu (zvláště je-li stránka tak špatně strukturovaná a musím prohlížet okraje stránky).

Všechno to chápu jako důvody pro používání statických obrázků v reklamě. Nedávno jsem se bavil s jedním schopným flashistou, který mi říkal. "OK, tak ať ta reklama je statická. Ale ať něco udělá, když se na ní najede myší." Což samo o sobě není blbý nápad, jenomže se obávám zádrhelu: podle mého názoru se lidé bojí na reklamy najíždět myší. Jsou z různých stránek zvyklí, že se pak mohou dít divné věci. Ale je to jenom můj osobní nepodložený názor. A další mínus pro flash: zajímavé obrázkové reklamy si otevírám do nového okna, u flashe to nejde.

Teď jsem se ještě chtěl rozepat o falešných klikátkách, ono to s tím souvisí. Myslím tím takové bannery, co si na ně kliknete omylem. Ale to by bylo moc dlouhé, nechám si to na příště. Raději tu druhou příhodu:

Psal mi před časem známý, ať vyzkouším novou beta verzi jeho programu. Že ji má na stažení na stránkách. Vlezl jsem na ty stránky a ... žádný odkaz na stažení tam nebyl. Musel jsem se zeptat, jestli jsem tam dobře. Byl jsem tam dobře, odkaz tam nakonec opravdu byl. Chvíli jsem se cítil trapně, že jsem to přehlédl a nedokázal stáhnout. Jenomže vím přesně, proč jsem nejdůležitější odkaz na stránce přehlédl. Považoval jsem ho za reklamu. Byl animovaný.

Doplněno: Dr.Oždí mi napsal v reakci (mírně upraveno):

Dal jsem si do navigačního sloupce stránky přímo pod ostatní odkazy bannýrek, že mám na stránkách soutěž. Jezdila tam slova a občas zablikal. Klikli na něj 3 lidi, ostatních 623 lidí chodilo na to samé (s tím samým title) přes slovní odkaz.

Roj v mailu o reklamních bannerech:

Ty jo, vyhýbám se jim takovým obloukem, že mi kurzor dělá rejhy do rantlu monitoru :-)

 

Publikování 1. března 2004

Tento článek je původně z weblogu

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.