AdWords 4/4 - platby a systém účtu

Platby a jak se začíná

Hodně se ptáte na to, co je třeba mít, abych mohl Googlu platit. Potřebujete mezinárodní platební kartu. Karty, které si Češi nosí v peněženkách, většinou mezinárodní nejsou. Ale není problém zajít do banky a nechat si zařídit mezinárodní, s níž se dá platit na internetu -- někdy dostanete jenom číslo (ani to není karta) a někde se za to prý ani neplatí. Takže karta by neměla být problém.

Účet v AdWords si můžete založit ještě dříve, než tu kartu budete mít. Všechno funguje, můžete si v účtu klikat. Akorát se to neaktivuje, dokud nezadáte platební údaje. Začít v AdWords se dá na dobře zapamatovatelné adrese http://adwords.google.com. Vyberete si češtinu a začnete tvořit vlastní kampaň. Zadejte také správný email (bude ověřen).

Dokud nezadáte číslo karty, reklamy nepoběží. Ale ve chvíli, kdy číslo karty zadáte, se AdWords chová příjemně neobvykle -- reklamu spustí, ještě než z karty něco odečte. V tu chvíli vlastně jedete na úvěr.

Počáteční poplatek za účet AdWords je 5 dolarů, to je asi 130 korun. Plus DPH (všechno je to zatížené DPH, anžto jsme v Unii). Žádné další poplatky se ale už neplatí. Google požádá vaši kartu o platbu. Pokud se to nepovede, reklamy zastaví a pošle vám email.

Pokud je vše v pohodě, naskakuje vám útrata za klikání, která se pak hradí po třiceti dnech, nebo až vyčerpáte určitý limit (zpočátku je limit 50 dolarů). Pokud Google nedostane včas zaplaceno, tak reklamy vypne.

Ačkoli se dá platit v českých korunách, možná vám to zatím nedoporučím. Není totiž přesně jasné, podle jakého kurzu si to AdWords přepočítává, osobně mi přijde trochu neaktuální. Na druhou stranu poplatky českých bank za převody měn mohou být větší zlo. Svou měnu volte pečlivě, protože se (narozdíl od jiných nastavení AdWords) nedá později změnit.

Struktura účtu

Abyste mohli inzerovat spoustu různých věcí pro různé zákazníky a neměli v tom nepořádek, dělí se účet do několika úrovní. Nejvyšší úroveň je účet, to je jasné. V účtu jsou kampaně (campaigns), v kampaních jsou reklamní sestavy (Ad Groups) a v sestavách jsou reklamy (dříve jsem to překládal jako inzeráty, anglicky Ads, nyní tedy "reklamy"). Možná se to zdá na první poslech moc složité, ale má to jistou logiku.

Schematická struktura účtu v AdWords
Účet
Kampaň Kampaň
Reklamní sestava Reklamní sestava Reklamní sestava Reklamní sestava
Seznam klíčových slov

Texty reklam

Seznam klíčových slov

Texty reklam

Seznam klíčových slov

Texty reklam

Seznam klíčových slov

Texty reklam

Jeden výrobek -- to je sestava -- může být propagován různými reklamami (též inzeráty) s různým textem (střídají se). Když začínáte propagovat další výrobek nebo službu, doporučuji vytvořit si novou sestavu.

Klíčová slova (keywords) patří do reklamní sestavy. Jsou to slova, která když někdo hledá, tak se budou reklamy spouštět. Ten překlad je poněkud nešťastný (je můj), takže není zřejmé, že klíčové slovo může být i sousloví, třeba automatická pračka. Různým zápisem klíčového slova (do uvozovek, do závorek) se dá nastavit, jestli to má být přesné slovo nebo fráze. Ale to už zabíhám do moc velkých detailů.

Teď kampaň. Více výrobků (sestav) má nastaveno, jak se mají cílit -- jazykově a zeměpisně. Že chci češtinu a slovenštinu v Česku a Slovensku, si nastavím v kampani. Tam se také nastavuje, zda chci mít reklamy pouze na hledání v Google, nebo také na Síti Google -- to jsou partnerské stránky Google (AdSense). Pro češtinu zatím nemají moc význam, protože na stránky partnerské sítě chodí málo Čechů.

Obrázkové reklamy

Právě pro partnerské obsahové stránky (jako třeba AOL) se teď objevila nová možnost -- grafické reklamy. Google trochu slevil ze svého trendu jít jenom do textových reklam a vyslyšel prosby inzerentů, aby v reklamách mohly být i obrázky. Grafické reklamy se ale nikdy nebudou objevovat na hledání v Google, pouze na těch obsahových stránkách.

Zajímavostí je, že obrázky nesmějí být animované. Stejně jsou statické reklamy  účinnější a neruší. Alespoň si to myslím.

Obsahové weby, AdSense

Jako Google podle klíčových slov cílí reklamy do svého hledání, tak je schopen dodat relevantní textovou reklamu také na libovolnou stránku webu (pozná, o čem se tam píše). Když si čtenář na reklamu klikne, platí inzerent stejný proklik jako z Google, majitel stránky dostává provizi.

Google má dva partnerské programy pro obsahové weby. Hlavním partnerským programem je Google AdSense Premium. Patří tam velké ryby, například AOL. Objem dodávaných reklam je tak velký, že se na to asi uzavírají samostatné smlouvy. Těch velkých webů v Síti Google není moc, sotva několik stovek.

Druhým programem je normální AdSense a to je pro malé ryby. Slovo AdSense je často zaměňováno s AdWords, bacha na to. Do programu AdSense se může přihlásit jakýkoli majitel obsahového webu, který na svých stránkách chce zobrazovat reklamy od Google. Má to jeden hlavní háček -- není to zatím pro české stránky. Druhým háčkem jsou poněkud přísná kritéria na přijetí webu do AdSense (musí to být prostě seriózní web). Majitel webu pak opět za klikání dostává provize. Pokud reklamy někam zašije a nikdo si neklikne, tak nedostane nic zaplaceno. Je to docela spravedlivé.

Takový malý závěr

O AdWords bych mohl psát ještě strašně dlouho, přijde mi to děsně zajímavé. Třeba o hromadných uploadech, o statistických přehledech, jak přesně fungují shody, kdo a jak kontroluje reklamy, jak se rozpozná podvodné klikání apod. Dalo by se psát o jiných PPC systémech, o zajímavém školení Marka Prokopa a také o tom, jaký mám na to všechno názor.

Ačkoliv mám v nadpisu napsáno 4/4, asi to není naposled, co se o Google AdWords zmiňuji.

 

Publikováno 2. června 2004, upraveno v říjnu 2005

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.