Tento text vznikal v roce 2005, z toho to roku je i většina údajů. Teď v roce 2008 se to pokouším aktualizovat, ale zase abych to nesmazal celé, tak tu většinou nechávám starší údaje.
Centrum používalo koncem roku 2005 na hledání asi 7 až 10 procent českých uživatelů. Centrum samo tvrdilo, že je to víc -- může být, ale čert ví (inu statistiky). Každopádně i těch 10 procent může být z hlediska SEM zajímavá klientela. Já sám ovšem produkty na Centrum.cz nakupovat nedoporučuji (až na výjimky), důvody popíšu níže.
Nabídku Centra dělím na starou a novou:
Starou nabídku představují produkty s pevnou cenou - výpis na klíčové slovo a placený odkaz v sekci. Svou strukturou byly tyto produkty velmi podobné staré nabídce Seznamu (do roku 2006).
AdFOX je systém trochu podobný systému Google AdWords. Platí se pouze za prokliky, reklama se zobrazuje ve vyhledávání Centrum.cz a na partnerské síti
Vstup AdFOX se nacházel na logické adrese www.adfox.cz (v roce 2016 dávno mrtev). Kromě marketingových žvástů tam bylo možno nalézt celkem slušnou nápovědu a odkaz na založení nového účtu. Účet si můžete založit ještě před tím, než musíte zaplatit.
Reklamy z AdFOXu můžete vidět ve výsledcích vyhledávání Centra. Nyní (listopad 2005) se nacházejí pod výsledky vyhledávání (nikoli tedy v pravém sloupci, jak je tomu třeba na Googlu).
Stejně jako v AdWords se reklamy řadí podle součinu míry prokliku a nabídnuté ceny. Jestliže se tedy do AdFOXu pustíte, vyplatí se psát reklamy, na které se bude hodně klikat.
Minimální cena za proklik je nastavena na 2 koruny. Na Google AdWords jsem zvyklý inzerovat za cenu pětkrát nižší, na Skliku desetkrát nižší.
Je nutno objednat prokliky nejméně za 5 tisíc korun. Na vyzkoušení je to moc drahá sranda.
Reklamy AdFOX se zobrazují na partnerské síti, kde jsou cíleny kontextově. Nelze nastavit, aby se reklamy objevovaly pouze na výsledcích hledání (kde je vyšší konverzní poměr).
Šíří se fámy, že AdFOX moc nekontroluje svoje partnery, kterým se velmi vyplácí umisťovat bloky AdFOXu na spamových stránkách. Řepu z toho mají všichni kromě inzerenta.
Umím si představit případy, kdy by se vám AdFOX vyplácel:
Jste ochotni dávat za určité prokliky pět nebo víc korun.
Máte slušný obrat, takže vás 5 tisíc korun (jako nutná počáteční investice) nemůže rozházet
Zvolíte si strategii, že budete cílit spíše na image než na přímý prodej -- pokud napíšete text inzerátu dostatečně špatně, bude se na něj málo klikat (dejme tomu míra prokliku 0,5%), a tak dostanete dost zobrazení za nízkou cenu (1 proklik za 5 korun způsobí 200 zobrazení, což odpovídá 25 Kč za tisíc zobrazení [CPM]).
Na některá slova, která jsou komerčně zajímavá, je jich z dvaceti výsledků vyhledávání koupeno patnáct.
Šlo mi o zápis na klíčové slovo a zápis do katalogu firem. Na podzim 2004 jsem například zjišťoval, jestli bych si mohl koupit něco, co souvisí s Krétou. Dostal jsem následující tabulku a pod ní vysvětlivky:
Počet hledání klíčových slov, volné pozice:
pozice počet hledání IMP / 30 dnů
umístění
klíčová slova přesná shoda
volná pozice
Kréta 611
3
Kréta last minute 2
1
Kréta ubytování 0
1
Řecko 536
obsazeno
Řecko last minute 4
1
Letenky 4000
obsazeno
Letenky Řecko 5
1
Letenky Heraklion 0
1
Letenky Chania 0
1
Plakias 30
1
Paleochora 44
1
Ceník:
Klíčová slova, nebo sekce, s návštěvností do 1000 IMP/měsíc (celkový součet IMP) – 11 000 Kč / 3 měsíce ( max. 5 slov )
Klíčová slova, nebo sekce, s návštěvností do 2000 IMP/měsíc (celkový součet IMP) – 15 000 Kč / 3 měsíce ( max. 10 slov )
Klíčová slova, nebo sekce, s návštěvností do 3000 IMP/měsíc (celkový součet IMP) – 19 000 Kč / 3 měsíce ( max. 10 slov )
* Poznámky k ceníku:
Jedná se vždy o celkový součet počtu hledání vybraných klíčových slov, nebo sekcí
IMP / počet hledání za posledních 30 dnů ( přesná shoda )
Na pozici se zobrazuje:
- Logo 35x35 pix
Titulek 60 znaků
- Popisek 300 znaků
- www stránky
- vizitka detail firmy
Jak je z tabulky vidět, všechna slova jsou za dané ceny šíleně nevýhodná. Naopak ta slova, která by možná byla výhodná, jsou dlouhodobě obsazená. Jediné zajímavé volné slovo (třetí pozice na slovo Kréta) by mě na tři měsíce stálo 11 tisíc. (V létě už volné ale nebude, zjišťoval jsem to na podzim.) Za 11 tisíc korun obdržím asi 1800 zobrazení svého inzerátu ve výsledcích hledání. To přibližně odpovídá ceně 6 korun za zobrazení -- nikoli za proklik! Při odhadované míře prokliku 1% (teď hádám) by mě jeden proklik přišel na 600 korun. To je neúnosná cena (ani desetkrát menší cena by nedávala smysl). Přesto i tato pozice bude v létě beznadějně vyprodaná, protože obchodníci Centra ji prostě prodají.
V roce 2008 se Centrum spojilo s Atlasem. (Zjednodušeně řečeno Někdo koupil Centrum a tentýž Někdo potom koupil Atlas. V praxi potom spojení firem vypadalo tak, jako kdyby Centrum nakoupilo Atlas. Výsledkem bylo, že z Atlasu odešlo hodně naštvaných programátorů. To jsem ale odbočil od SEM.)
Výsledkem spojení by z dlouhodobého hlediska mělo být to, že zanikne samostatný obchod Atlasu a obchodníci Centra budou prodávat i produkty Atlasu. Tak jako tak má Atlas ještě menší podíl ve vyhledávání, než má Centrum. Zatímco Centru přiznává Toplist v srpnu 2008 2,2% podíl na vyhledávacím trhu, Atlas má 1,0 %. Těžko říct, jestli se tam vyplatí něco koupit.
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.