Jak zjistit, kdo odkazuje

Kdo má web, často ho zajímá, kdo na něj odkud odkazuje. Existují nespolehlivé a spolehlivé metody.

Operátor link: - Webmaster tools - Statistiky a logy - K čemu je to dobré

Operátor link:

Některé vyhledávače obsahují operátor link:. Za operátor se píše adresa stránky, na kterou vedou odkazy. Vyhledávač vypíše odkazující stránky, na kterých vidí (nebo viděl) odkaz na zadanou stránku.

Příklad dotazu:

link:example.com

by měl najít takové stránky, které odkazují na stránku example.com. Za link: se nepíše mezera. Operátor link se tak podobá operátoru site:, který jsem popisoval v článku Jak zjistit míru zaindexování.

Vyhledávače, které operátor link podporují:

Dříve podporovaly, ale již neexistují:

Nepodporují:

Link na Google

Google měl operátor link: odpradávna a vždy ukazoval pouze některé z odkazujících stránek. Jinak řečeno operátorem link: najde Google málo výsledků. Dříve se spekulovalo, že ukazuje pouze odkazující stránky, které mají PageRank 3 a vyšší. Dnes (psáno 2010) už to neplatí a interní pravidlo, co přes link: Google ukáže a co ne, bude pravděpodobně jiné nebo složitější. Takže Googlem se dají hledat jenom důležité odkazující stránky.

Link na Yahoo

Už nefunguje, byl nahrazen microsoftím Bingem. Yahoo si ale zachovalo svůj index a občas ho na něco používá. Neznámou kvalitu má API od Yahoo: https://developer.yahoo.com/search/siteexplorer/ . Pod odkazem Inlink DAta je popis API, ze kterého se lze dozvědět, kdo na mě odkazuje. 

Jyxo a Morfeo

Někdejší slušné české vyhledávače dnes už jenom skomírají a asi pomalu čekají na vypnutí (to spekuluju v roce 2010), ale crawler po webu běhá a link: v nich zatím funguje. Úžasnou spoustu odkazů přitom vygeneruje Jyxo a dokáže najít různé špeky. Jsou to převážně české odkazy z blogů.  Aktualizace 2013: skutečně jsou už vypnuté.

Příklady

Budu hledat odkazy mířící na mou stránku http://prace.rovnou.cz. Do vyhledávačů jsem zadával dotaz

link:prace.rovnou.cz

Google zná odkazů málo, v mém příkladu jen jeden: http://www.google.cz/search?hl=cs&q=link:prace.rovnou.cz

Ostatní příklady na další tři vyhledávače (Morfeo, Jyxo, Yahoo) přestaly postupem času fungovat.

Seznam

Na Seznamu operátor link: nefunguje, protože jsem to nechtěl. V době, kdy jsem měl možnost ovlivňovat rozhodování o tom, co se bude programovat, jsem to vyhodnotil jako výkonově náročnou a potenciálně konfliktní věc. Lidi by si na to stejně akorát stěžovali, že to blbě hledá. Tak jsem rád, že se místo toho programují jiné, důležitější věci. Link nám funguje interně a mají k němu přístup pouze administrátoři.

Webmaster tools

Další způsob, jak zjišťovat odkazy na svoje weby, je webmaster tools. Na rozdíl od operátoru link: v něm mohou hledat odkazy jenom ti, komu odkazované weby skutečně patří.

Google webmaster tools už jsem popisoval, třeba v článku o Googlu. Sídlí na adrese https://www.google.com/webmasters/tools/. Registrace a verifikace je trošku těžší (do kořene webu se musí nakopírovat zvláštně pojmenovaný soubor a pak počkat), ale bohatě se vyplatí. Kromě mnoha jiných věcí umí Google webmaster tools zobrazovat zpětné odkazy. Vypíše je podle cílových URL, hezky spočítá a nechá proklikávat. Paráda. Zajímavé je, že to vypisuje i odkazy, které jsou označené jako nofollow (například externí odkazy z Wikipedie).

Existuje i Bing webmaster tools. Zřejmě se oficiálně jmenuje Bing Toolbox a dlí na adrese http://www.bing.com/toolbox/webmasters/. Ach jo, nechce se mi ale kvůli němu vytvářet registrace Live ID! No dobře, tak jsem si v rámci vědy tu registraci vytvořil. Kvůli ověření své stránky jsem do kořene webu zkopíroval soubor BingSiteAuth.xml. A za tři dny se snad něco dozvím, tak dlouho prý trvá, než se něco spočítá. Tak uvidíme.

Na přihlášení do Yahoo site explorer taky potřebuju nějakou registraci a na to už se fakt vykašlu. Stejně si nedokážu představit, co by mi ještě nabídnul víc než Google webmaster tools.

Procházení statistik a logů

Je hezké vědět, které odkazy vyhledávače našly. To ale nic neříká o tom, jestli přes tyto odkazy vůbec nějací lidé prokliknou. No a to se zase dá najít ve statistikách.

Statistiky, ve kterých je vidět "odkud přišli" (tedy referrer) poskytují všechny běžné statistické servery. Toplist, blueboard, Google Analytics a spousta dalších. Jestli je na webu používáte, tak rovnou můžete mít představu i o tom, odkud lidé proklikávají. Na normální web většina lidí přichází z vyhledávačů, ale občas někdo proklikne i přes normální odkaz. To je ve statistikách vidět. Většinou se to jmenuje "refering sites", "refering pages", "referals", "odkud přišli" nebo nějak podobně.

Ve statistikách jsou hlavně rychle vidět nové odkazy.

Kdo statistiky nepoužívá, může se podívat do logů. Sice to vyžaduje trochu umění (logy jsou typicky strašně velké soubory), ale v logách jsou také vidět referery. Referer je označení pro odkazující stránku.

K čemu je dobré znát, kdo odkazuje

Většinou je to spíš zábava. Prostě se koukám, kdo odkazuje. Ale pro SEO se to hodí.

No ale hlavně je to ta zábava.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní
 

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.