V SEO jde o to získat kvalitní návštěvnost z přirozených výsledků vyhledávání. Je už jedno, z jakého důvodu je potřeba návštěvnost (tedy přesněji jedno to není, ale neřeší to SEO). Návštěvnost se může přerodit v objednávky nebo v prokliky na reklamu, ve slávu nebo v jiný zisk. Podstatné je ale to, že cílem SEO je kvalitní návštěvnost.
Existují prostředky, jakými se návštěvnosti dosahuje. V první řadě jsou prostředkem pozice ve výsledcích. Když jsem první na nějaké slovo, říká se, že mám na to slovo první pozici. Když jsem první na druhé stránce výsledků (ve druhé desítce), říká se, že mám jedenáctou pozici.
Návštěvnost je cosi skutečného, tvoří ji (alespoň ve většině případů) živí lidé. Pozice jsou o poznání virtuálnější. Můžu mít pozici na nějaké slovo, které nikdo nehledá. Nebo můj odkaz na první pozici vypadá tak pitomě, že na něj nikdo neklikne. Nebo mám první pozici na vyhledávači, přes který skoro nikdo nehledá. Na co pak ta pozice je?
Dosažení pozice tedy cílem SEO není.
Pozice jsou dobré pro pocit. "Jsem první!" Je to príma pocit, být první. Dobře se to taky prodává. Přijde prodejce za klientem a řekne mu: "nechte si od nás dělat SEO, budete první". Nebo: "budete na první stránce". A klient solí, protože je to dobrý pocit. Že z toho ale nic víc než ten pocit nemá, je věc jiná. Existuje na to kritérium: přináší pozice kvalitní návštěvnost? Pokud ano, je pozice dobrá. Přináší hodně kvalitní návštěvnosti? Pak se i vyplatí do ní investovat (ať už peníze nebo úsilí).
Proč píšu "kvalitní" návštěvnost? Protože když prodáváte ledničky, tak je blbost hnát na stránky lidi, kteří hledají třeba sex. Napsat si na stránku o ledničkách padesátkrát slovo sex nebo jména slavných hereček je pakárna, protože i kdyby snad kvůli tomu někdo přišel, ledničku nekoupí. To je nekvalitní návštěvnost. Nekvalitní návštěvnost chodí z blbých klíčových slov. Kvalitní návštěvnost chodí z dobrých klíčových slov. Na druhou stranu pokud by někdo prodával porno, tak by o lidi hledající sex stál. Takže kvalita návštěvnosti závisí na oboru stránek. Výběr dobrých klíčových slov je další prostředek SEO.
Třetí prostředek SEO jsou kvalitní popisky ve výsledcích vyhledávání. Dalšími prostředky jsou zpětné odkazy a vnitřní navigační struktura.
Spousta lidí a firem má své stránky. Hodně z nich má místo stránek peklo na zemi. Takový Mordor. (Možná Mordor znáte, jde o mytickou zemi, pěkně hnusnou.) Než se v Mordoru odněkud někam dostanete, musíte prolézt čtyři údolí, velké Oko číhá na vaše myšlenky, nápisy jsou skřetí řečí, není tam nic k pití a cesta ubíhá čtyřikrát pomaleji než v normální krajině. Kdykoli vás může přepadnout oddíl skřetů a odvléct vás někam úplně jinam, než jste chtěli, případně oloupit nebo zajmout. To je Mordor. Stejně tak vypadá spousta různých webů. Se dvěma rozdíly:
Nabízí se otázka, jestli má cenu dělat SEO, když na web dostaneme lidi, kteří hned zdrhnou. Odpověď znáte -- nemá to cenu.
Zamyslete se nyní na chvíli nad motivací konstruktéra vyhledávače. Konstruktér vyhledávače chce, aby byl uživatel vyhledávače s nalezenými výsledky spokojený, protože když nebude spokojený, bude příště hledat jiným vyhledávačem. Proto konstruktér (pokud možno) přizpůsobí algoritmy vyhledávače tak, aby lidi neposílal do Mordorů, ale naopak na dobře udělané stránky. Věřte nevěřte, kvalita stránek (antimordorskost) se dá přibližně algoritmicky popsat. Toho vyhledávače už trochu využívají a tento trend bude nadále sílit. Pokud budete dělat stránky pro lidi, budete na tom dobře hned dvakrát:
To je všechno logické. Novinkou pro vás možná je jenom to, že vyhledávače umějí ocenit dobrou strukturu stránek. Takže dělejte stránky pro lidi, ne pro vyhledávače. To je univerzální (a občas i docela omílané) pravidlo, které ovšem dlouhodobě funguje.
Dobré SEO tedy nelze oddělit od dobrého webdesignu (webdesignem myslím obecně návrh stránek, nikoli pouze jejich vzhled).
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.