Doména pro SEO

Když vybíráte doménu, musíte myslet na dvě věci:

V poslední době (psáno 2007) musíte myslet mnohem více na lidi než na vyhledávače. V minulosti tomu tak nebylo, tehdy bylo potřeba podřizovat se vyhledávačům. Ale ti, kdo navrhují algoritmy vyhledávačů, nejsou magoři (dobrý den, já jsem Yuhů) a vědí, že nemá smysl někoho strkat dopředu jenom kvůli tomu, jakou si koupil doménu. Jak ale uvidíte dále, tvar domény přeci jen hraje roli. Napřed odbočím k doménám nejvyšší úrovně (TLD).

Doména CZ nehraje pro vyhledávače roli

Dříve bylo dobré mít české stránky na doméně CZ hlavně kvůli vyhledávačům, protože hloupé vyhledávače si tím usnadňovaly práci. Dnes (psáno 2007) už je úplně jedno, na jaké TLD se stránka nachází.

Hlavní vyhledávače (Seznam, Google, Bing) rozeznávají jazyk podle textu stránky a na doménu moc nehledí. Seznam má nějaká omezení příliš exotických domén, takže pokud si třeba zřídíte doménu na ostrově Tuwalu, tak se do Seznamu dostat nemusíte. Domény cz, sk, de, au, eu, com, info, name, org, biz a pár dalších ale Seznam v pohodě bere. A bude lépe.

Pořídit si doménu CZ přesto velmi vřele doporučuji (případně sk, zdravím slovenské kamarády), i když je o pár stovek dražší než generické domény. Kvůli lidem.

Spousta lidí, když hledá na internetu, je například schopna napsat něco.com a vrazit za to ještě .cz (tak nějak ze zvyku), takže jim z toho vyjde třeba něco.com.cz. Nebo si prostě zapamatují jméno domény, ale zapomenou, že končí na .info nebo na com a zkusí to s cz. Větší firmy, které mají spoustu peněz na domény, to řeší tak, že si ke své doméně .cz raději přikoupí ještě domény to samé.info a to samé.com, které následně na jednu z nich přesměrují (třeba na doménu .cz). To je dobrý nápad. Jestli na to ty prachy máte, tak to udělejte, není to ale nutné.

Doména druhé úrovně

Doména 2. úrovně (též L2 doména) je to slovo mezi www a .cz. Třeba pro www.jakpsatweb.cz je doména 2. úrovně to jakpsatweb. Když se mluví o doménách, myslí se tím většinou tyto L2 domény.

Klasické příručky SEO říkají, že je dobré mít v L2 doméně nějaké klíčové slovo, na které chci být ve vyhledávání vepředu. To je pravda, ale z jiného důvodu, než si lidi myslí. Lidi si myslí, že vyhledávač vidí slovo v L2 doméně a padne z něj na zadek. Ne, nepadne. (Nebo přesněji neměl by.) Důvodem, proč je dobré mít v L2 doméně klíčové slovo, je to, že autoři třetích stránek často uvádějí znění L2 domény jako text odkazu. A text odkazu berou vyhledávače docela vážně. Takže pokud si pořídíte debilní doménu asdfxyz, tak na vás lidi budou odkazovat debilním slovem asdfxyz. Naopak když si pořídíte nějakou doménu zverimex-praha.cz, tak je šance, že na vás někdo odkáže textem zverimex-praha, čehož si vyhledávače všimnou a pochopí, že stránka je o pražském zverimexu.

Samozřejmě je nejlepší vlastnit jednoslovnou doménu s nějakým břitkým českým slovem, které odpovídá mému podnikání. Jenomže většina českých slov je už dávno zabraná.

Jestliže chcete víceslovnou doménu, existuje dilema, zda napsat slova dohromady, nebo zda je oddělit pomlčkou. Když slova budou dohromady (jako třeba jakpsatweb), existuje nebezpečí, že se na stránky bude odkazovat tím složeným slovem (např. jakpsatweb), v čemž vyhledávače nepoznají jednotlivá slova (jak psát web). Lidé, kteří dělají stránky hodně kvůli SEO, proto kupují doménu se slovy oddělenými pomlčkou, protože se pak na ně odkazuje oddělenými-slovy. A v takovém textu vyhledávače jednotlivá slova poznají.

Proti doménám s pomlčkami existuje několik argumentů. V první řadě se domnívám, že stále ještě spousta lidí neumí pomlčku (přesněji tedy spojovník) do domény správně napsat. Buďto to vynechávají, nebo tam píšou podtržítka nebo mezery (mezery ani podtržítka ovšem do doménového jména patřit nemohou) nebo tečky. Za druhé, pokud si uděláte mega-giga-hyper-kyber-super-doménu.cz, tak na takovou šílenost stejně nikdo soudný nebude chtít odkazovat.

Další riziko dvou- nebo víceslovného názvu spočívá v tom, že tam lidi místo pomlčky budou psát tečku. A jste v rejži, pokud nevlastníte náhodou zároveň doménu, která je posledním slovem. Když třeba budete mít doménu zverimex-praha.cz, tak tuto adresu dost velké množství lidí do prohlížeče zapíše jako zverimex.praha.cz. Nebo na to takhle s tou tečkou někdo odkáže, což je ještě větší škoda. Tím děláte propagaci jiné doméně (v příkladu zverimex.praha.cz tedy doméně praha.cz).

Absolutní většina zajímavých cz domén je dnes obsazená. Můžete zkusit doménu od majitele koupit, ale ceny domén jsou teď dost vyšponované.

Co zkusit něco unikátního?

Hodně se mě ptáte, jak tedy doménu správně vybrat, ale tady je každá rada drahá. Rád dávám za příklad Google, což jako slovo nic normálního neznamenalo (je to matematický termín, navíc špatně zapsaný), ale stejně dnes Google každý zná. Budete-li dobře dělat svůj obor, proslavíte si i hodně úchylnou doménu. Jestliže se naopak chcete svézt na vlně krátkodobého SEO, pořiďte si pro mě za mě třeba nábytek-nábytek-nábytek-nábytek.cz (doufám, že chápete, že to je příklad špatného názvu). Doména není zas tak důležitá. Důležitý je obsah.

Doména třetí úrovně

Doména třetí úrovně (též L3 doména nebo subdoména) je takové to slovo ještě před doménou druhé úrovně. Obvykle tam bývá "www", ale nemusí být. Například já mám doménu druhé úrovně rovnou.cz a na ní mám třetí úrovně kreta.rovnou.cz. Ta "kreta" je doména třetí úrovně.

Obsazenost domén druhé úrovně se dá částečně řešit doménami třetí úrovně. Subdoménou asi neuděláte takový dojem, ale podstatné opět je to, zda název subdomény obsahující klíčové slovo budou lidé používat jako text odkazu, když na vás budou odkazovat. Já osobně s tím třeba mám dobrou zkušenost. Mám třeba subdoménu kreta.rovnou.cz a lidé mi na ten web často odkazují textem "kreta.rovnou.cz", což je v pohodě, protože text odkazu obsahuje slovo kreta.

Velmi častý dotaz je, jestli je lepší mít stránku

Je to úplně šumák. Vyhledávačům je to jedno, protože vidí slovo "něco" v URL tak jako tak. Podstatné je, jak budou lidé odkazovat.

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, webhosting s doménou v ceně. 20GB
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.